جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 571
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
بررسی و مقایسه نظریه قرائت های مختلف از دین و نظریه تصویب (اشعری، معتزلی، مصلحت سلوکی) |
نویسنده: |
علی ابراهیمی |
استاد راهنما: |
سیدمحمدعلی داعی نژاد - |
استاد مشاور: |
حسن پناهی آزاد - |
استاد داور: |
ابوذر رجبی - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
مبانی نظری اسلام |
تاریخ دفاع: |
27/02/1396 |
چکیده: |
چکیده نظریه «قرائتهای مختلف از دین» از لوازم منطقی برخی نظریههای هرمنوتیکی و معرفت شناختی از جمله هرمنوتیک فلسفی گادامر، شالوده شکنی دریدا، قبض و بسط تئوریک شریعت دکتر سروش، هرمنوتیک فلسفی-دینی دکتر شبستری و ساختگرایی رورتی میباشد. این نظریه که ریشه در مباحث معناشناختی و معرفت شناختی جدید دارد، مدعی است برای متون و گزارههای دینی نمیتوان معنایی نهایی و قطعی در نظر گرفت. نظریه قرائتهای مختلف از دین در فضای نواندیشی دینی ایران، با الگوگیری از برخی نظریات هرمنوتیکی و معرفت شناسی غربی طرح شد که از جمله انگیزههای طرح و ترویج آن، ارائه راه حلی برای جمع بین سنت و تجدد بوده است. نظریه مذکور از بعضی جهات قابل مقایسه و تطبیق با نظریه تصویب میباشد. نظریه تصویب از مسائل کلامی است که به سبب برخی ملاحظات، در علم اصول فقه طرح و گسترش یافته است. این نظریه که در مقابل قول به تخطئه قرار دارد از لوازم قول به سببیت أمارات به شمار میآید و حامل این معناست که مجتهد همواره موفق به درک مصلحت واقع یا مصلحتی مساوی با آن خواهد بود. نظریه تصویب بر اساس یک تقسیم بندی به تصویب اشعری، تصویب معتزلی و تصویب امامی (مصلحت سلوکی) تقسیم میگردد. واژگان کلیدی تصویب، تصویب اشعری، تصویب معتزلی، مصلحت سلوکی، هرمنوتیک فلسفی، قرائتهای مختلف از دین، سببیت. |