اجلاس روسای دانشگاهها با حضور رئیسجمهور
شنبه, ۱۹ شهریور, ۱۴۰۱۲به گزارش روابط عمومی دانشگاه معارف اسلامی، اجلاس روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور در آستانه سال تحصیلی جدید در رروز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ به مدت سه روز در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.
در این اجلاس که حجتالاسلاموالمسلمین دکتر شاکری نیز حضور داشتند، دکتر سید ابراهیم رئیسی یکی از اصلیترین مؤلفههای قدرت را علم و دانایی دانست و گفت: هر کشوری که به مدارج بالاتری از دانش در عرصههای مختلف دست یافته قدرتمندتر است و میتواند نقشآفرینی جدیتری در معادلات جهانی داشته باشد.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه علم نافع و اهمیت این مسئله در پیشرفت و تعالی کشور، اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی دانشگاهی میخواهیم که ثمره و نتیجه آن ساخته شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاههای ما تربیت انسانهای موحدِ نجاتیافتهِی نجاتبخش است.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه تفکر استکباری تا دیروز به دنبال غارت زمین و منابع ملتهای دیگر بود و امروز به دنبال دستاندازی به استعدادهای انسانی و نخبگان ملتها است، تصریح کرد: اولین مسئولیت دانشگاههای ما تلاش برای ارتقای فضای علمی و میدان دادن به نوآوری، خلاقیت و تولید دانش است چرا که تداوم پیشرفت و رشد علمی مهمترین نیاز نخبگان است و تمهید آن در داخل میتواند انگیزه ماندن در کشور برای آنان را افزایش دهد.
آیتالله رئیسی تولید علم را مسئولیت دیگر دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان سطوح جدید دانش در عمل و نه صرفا در عرصه سخن قدردانی کنید. موثرترین روش قدردانی از دانشمندان و پدیدآوردندگان علوم و دانشهای جدید ایجاد بستر عملی شدن یافتههای آنان است.
رئیسجمهور به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد که در زمینه رفع دغدغههای معیشتی و روزمره اساتید و دانشمندان نهایت تلاش خود را به کار بگیرد. ایشان افزودند: مقدمه توجه به رشد و پیشرفت علمی، توجه به عالم و رفع دغدغههای او است. بارها تاکید کردهام که دولت مردمی هزینههای صرف شده در مسیر پیشرفت علمی را نه هزینه که پرثمرترین نوع سرمایهگذاری برای آینده کشور میداند.
دکتر رئیسی گام بعدی پس از ارتقا و تولید علم را ضمیمه کردن علم و دانایی به توانایی عنوان کرد و بیان داشت: پارکهای علم و فناوری و بنگاههای دانشبنیان بهترین بستر برای کنار هم قرار گرفتن دانش و کار هستند.
رئیس جمهور در ادامه تلاش علمی و تحقیقاتی برای افزایش بهرهوری در کشور را دیگر وظیفه مهم نهاد علم در کشور دانست و اظهار داشت: افزایش سرمایهگذاری و ارتقای بهرهوری دو الزام اساسی رشد کشور هستند. دولت برای افزایش سرمایهگذاری در کشور اقداماتی را سامان داده که در حال اجرا هستند و اینجا از دانشگاه بعنوان اتاق فکر دولت میخواهم که تمام توان پژوهشی و تحقیقاتی خود را برای ارتقای بهرهوری در کشور به کار گیرد و در این عرصه به دولت کمک کند.
آیتالله رئیسی اضافه کرد: روسای دانشگاهها و در راس آنها وزیر علوم تمام توان خود را به کار بگیرند تا بتوانیم فضای تربیت نیروی انسانی کارآمد را ارتقا بخشیم. همچنین تلاش کنید در دانشگاهها نظام مسائل کشور را تعریف کرده و برای مسائل مختلف از حوزه آب، برق و کشاورزی تا صنعت و معدن راهکار ارائه دهید.
رئیس جمهور ایجاد ارتباط نظاممند میان دانشگاه و عرصههای مختلف از جمله صنعت و بازار را از اولویتهای کشور خواند و تصریح کرد: تلاش کنید ارتباط دانشگاه را با عرصههای مختلف برقرار کنید تا مسائل اصلی کشور به مدد علم و دانش نشات گرفته از دانشگاهها حل و فصل شوند. برقراری این ارتباط زمینه را برای رشد و شکوفایی استعدادها و تولید علم فراهم میکند.
رئیس جمهور با اشاره به پیشرفتهای بزرگ کشور در حوزه صنایع نظامی و هستهای، افزود: در سالهای اخیر بیشترین تحریمها و محدودیتها بر صنایع نظامی و هستهای کشور ما تحمیل شده، اما بیشترین پیشرفت علمی کشور نیز در این دو عرصه است. این موضوع نشان میدهد که وقتی اراده وجود داشته باشد و ارتباط صحیحی بین بخشهای مختلف صنعت و بازار با بخش علمی مرتبط برقرار شود، پیشرفت قابل دسترس است.
ایشان در ادامه مهارتافزایی را ماموریت دیگر دانشگاهها و پژوهشگاههای علمی ذکر کرد و افزود: مهارتآموزی در دانشگاهها میتواند دانشگاهها را در زمینه تولید ثروت بیش از پیش فعال و توانمند کند. دولت حمایت مالی از دانشگاهها را وظیفه خود میداند، اما خود دانشگاهها این قابلیت را دارند تا با مهارتآموزی به دانشجویان و بهرهگیری از این مهارتها در ارتباط با بخشهای مختلف صنعت و بازار به تولید ثروت و کسب درآمد در مسیر رشد علمی خود بپردازند.
رئیسجمهور توجه به اخلاق و معنویت را در کنار علم و مهارتآموزی در دانشگاهها بسیار مهم دانست و اظهار داشت: ارتقای فضای علمی دانشگاهها به عنوان اتاق فکری که باید حرکت دولت را فناورانه و دانشبنیان کند، نیازمند افرادی است که تحولگرا و تحولخواه باشند. دانشگاهها نیز مانند سایر عرصههای اجتماع برای تداوم حرکت رو به جلو نیاز به فکر تحولی و افراد اهل تحول هستند.
در مراسم افتتاحیه این اجلاس که با حضور رؤسای دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد، دکتر محمد علی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خطاب به رؤسای مؤسسات آموزش عالی اظهار داشت:
جهت تحول در عرصههای علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر باید انجام شود:
۱. تلاش در جهت تحقق برنامههای تحولی دولت محترم در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی.
۲. استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری.
۳. عملیاتی نمودن بیمه پژوهش و فناوری، براساس آئین نامه تولید دانشبنیان مربوط به وزارت عتف، که اخیراً در هیئت محترم دولت مصوب شده است.
۴. حاکم شدن ارزشهای انقلاب بر محیط دانشگاهها، مطابق راهبردهای موجود در سند دانشگاه اسلامی.
۵. پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم.
۶. ارزشیابی مدیران بر اساس میزان عملیاتی نمودن برنامه راهبردی مصوب هیئت امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی.
۷. تلاش در جهت کسب حمایت فرابخشی برای مهارت- محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت، حضور دانشجویان عزیز در وزارتخانهها و صنایع مختلف ضروری است.
۸. اولویت دادن به پروژههای نیمهتمام در بخش عمرانی.
۹. اختصاص اعتبارات به مؤسسات آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهرهوری و قیمت تمام شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی.
۱۰. استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاستگذاری، تأمین مالی و نظارت بر فعالیتهای این حوزه.
۱۱. عملیاتی نمودن آئیننامه دانشبنیان مصوب دولت در حوزه وزارت عتف.
۱۲. استفاده از ظرفیت قانونهای جهش تولید و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.
۱۳. برنامهریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان، در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد.
وزیر علوم تأکید کرد: در پایان از جامعه فرهیخته دانشگاهی و شما رؤسای مؤسسات آموزش عالی که آموزش حضوری را با شور و نشاط، آغاز کردید، تشکر نموده و اعلام میدارم که سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ کاملاً حضوری میباشد. انتظار میرود که از بسترها، شیوهها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاسهای حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایشهای علمی و کارگاههای آموزشی و پر کردن ساعات فوقبرنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهرهبرداری بشود.