انتشار کتاب «بصیرت و نقش آن در پیروی از امام از منظر قرآن و روایات»

انتشار کتاب «بصیرت و نقش آن در پیروی از امام از منظر قرآن و روایات»

دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲

قرآن کریم کتابی سراسر هدایت، رحمت و بصیرت است، چنانکه این معجزه جاویدان در توصیف خویش می‌فرماید: «هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ رَحْمَهٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُون (جاثیه / ۲۰)؛ این [کتاب‏] براى مردم، بینش‏بخش و براى قومى که یقین دارند، رهنمود و رحمتى است.‏»
فرمایش‌های خاتم پیامبران(ص) که آورنده وحی الهی و مفسر و مبین آن کتاب سترگ است و در پی آن، بیانات ائمه اطهار(ع) که جانشینان بر حق آخرین فرستاده الهی‌اند، سراسر هدایت‌آفرینی و بصیرت‌افزایی به طالبان حق و حقیقت است.
کتاب «بصیرت و نقش آن در پیروی از امام از منظر قرآن و روایات» به قلم حجت‌الاسلام دکتر محمدهادی منصوری استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی به رشته تحریر در آمده است.
نویسنده محترم در این پژوهش با بهره‌گیری از روش نقلی و وحیانی و با استمداد از اسناد کتابخانه‌ای، به گردآوری، تحلیل و پردازش داده‌ها پرداخته و نظریه کارآمدی بصیرت در پیروی از امام را به‌طور مستدل و فراگیر اثبات نموده است.
جستاری در منابع تفسیری و روایی و گزاره‌های تاریخی، بیانگر آن است که پیدایی بصیرت، دارای فرایند ویژه‌ای است که از «گوش دادن به حقایق» آغاز گردیده و با «تفکر در شنیده‌ها»، «تیز‌بینی و عمیق‌نگری»، «عبرت گرفتن» و «در جاده روشن گام نهادن» به سرانجام می‌رسد.
بحث از «نقش بصیرت در پیروی از امام» بر پایه توحید الهی و پذیرش حاکمیت الهی و حاکمیت امام، معناپذیر است. پیروی از امام در دو قلمرو «نظر» و «عمل» تجلی می‌یابد و دارای شاخه‌هایی است که بصیرت در هر یک از آنها نقش‌آفرین است.
نویسنده در این اثر به دنبال آن است تا با تأمل در داده‌های قرآنی و روایی، نقش‌آفرینی بصیرت در پیروی از امام را در عرصه‌های: فرهنگی، سیاسی ـ اجتماعی، نظامی ـ امنیتی بررسی نماید و پیامد‌های شوم فقدان بصیرت در این عرصه‌ها را تبیین کند تا بر پایه آن، ضمن تبیین چرایی اهتمام دین و رهبران دینی بر بصیرت، به تحلیل توجه ویژه مقام معظم رهبری به بحث بصیرت‌افزایی بپردازد.
مباحث این کتاب در دو بخش اصلی به شرح ذیل ساماندهی شده است:
بخش نخست با عنوان «مباحث تمهیدی» در قالب دو فصلِ «کلیات و پیش‌نیازهای پژوهش» و «شناخت‌نامه بصیرت» و چهارده نوشتار، طرح مبانی نظری بحث را ارائه نموده است.
بخش دوم با عنوان «نقش‌های بصیرت در پیروی از امام» در قالب چهار فصل و دوازده نوشتار به بررسی موضوع پرداخته است:

فصل یکم عهده‌دار تبیین «نقشِ مشترک بصیرت در پیروی از امام» است؛
فصل دوم بیانگر «نقش بصیرت در پیروی از هدایت‌های فرهنگی امام» است؛
فصل سوم واکاوی «نقش بصیرت در پیروی از راهبری‌های سیاسی ـ اجتماعی امام» می‌باشد؛
فصل چهارم تبیین «نقش بصیرت در پیروی از رهنمودهای نظامی ـ امنیتی امام» است.

این اثر در ۳۸۴ صفحه وزیری از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی منتشر و روانه بازار نشر گردیده است.
جهت مشاهده صفحه‌های آغازین کتاب کلیک کنید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی