برگزاری مراسم جشن عید سعید غدیرخم

برگزاری مراسم جشن عید سعید غدیرخم

چهارشنبه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۱

به‌مناسبت عید سعید غدیرخم، مراسم جشنی در روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۵ و ۲۶ تیرماه بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
سخنرانان این مراسم جناب آقای دکتر گرامی (۲۵ تیر) و جناب آقای استاد مجد فقیهی (۲۶ تیر) بودند؛ جناب آقای محمدی نیز در روز ۲۶ تیر به مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) پرداختند.

 

شنبه ۲۵ تیرماه ـ سخنران: جناب آقای دکتر گرامی
دکتر گرامی در ابتدای سخنان خود به بحث معنای لغوی ولایت اشاره کردند و معانی مختلف آن را بیان داشتند و نظرات علما و بزرگان دین را در این خصوص برشمردند.
ایشان در ادامه صحبت‌های خود با ذکر آیاتی در بحث ولایت، به ولایت خداوند اشاراتی نموده و درجات چندگانه ولایت را توضیح دادند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی ضمن شرح ولایت انسان کامل و درجات آن، اعلام ولایت در روز عید غدیر که مصداق بارز ولایت انسان کامل بر دیگر انسان‌ها بود را حقیقتی آشکار و بوجود آورنده امامت دانستند.
ایشان با اشاره به آیات و روایاتی درباره واقعه غدیر، ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی حضرت امیر(علیه‌السلام) و ولایت ایشان را شرح دادند.
پایان‌بخش صحبت‌های دکتر گرامی در خصوص وظایف انسان‌ها نسبت به ولایت و نقش ولایت در سعادت انسان‌ها بود.

 

یکشنبه ۲۶ تیرماه ـ سخنران: جناب آقای استاد مجدفقیهی
استاد مجدفقیهی سخنان خود را با اشاره به تقیه شیعیان در زمان ائمه(علیهم‌السلام) و وجود معارف و عقاید شیعه در ادعیه و زیارات به همین دلیل آغاز کردند و به بیان نکاتی در خصوص حضرت امیر(علیه‌السلام) پرداختند که در زیارت غدیریه آمده است.
ایشان زیارت غدیریه را دارای سندی متقن و معتبر و متنی جامع و محکم خواندند و مضمون آن را صحیح و منطبق با آیات و روایات دانستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی در ادامه سخنان خود به فضائل و مناقب حضرت امیر(علیه‌السلام) در آیات و روایات و احادیث پرداختند و خداوند باریتعالی را اولین مداح فضائل حضرت دانستند. ایشان با اشاره به حدود ۲۰۰ آیه از قرآن کریم در شأن حضرت، وجود این آیات را سندی بر مدح امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) توسط خداوند خواندند.
استاد مجد فقیهی یکی از شاخصه‌های حضرت را ثبات در شخصیت ایشان بیان نمودند و یکسان بودن زندگی اجتماعی و اقتصادی ایشان در قبل و بعد از قبول خلافت را از بازرترین نمونه‌های این ادعا دانستند. ایشان با ذکر جملاتی از حضرت امام هادی(علیه‌السلام) که در زیارت غدیریه آمده، به بیان مناقبی از حضرت امیر(علیه‌السلام) پرداختند و ضمن بیان این مقامات، به نکاتی از مظلومیت ایشان نیز اشاره داشتند.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی