برگزاری نشست علمی «گونه‌شناسی خوانش‌ها از نشانه‌های ظهور»

برگزاری نشست علمی «گونه‌شناسی خوانش‌ها از نشانه‌های ظهور»

دوشنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۲

نشست علمی «گونه‌شناسی خوانش‌ها از نشانه‌های ظهور» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر خدامراد سلیمیان و با همت کانون مهدویت، در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در سالن امام رضا دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سلیمیان در طلیعه کلام خود، ضمن تبیین محورهای سه گانه بحث ( تبارشناسی ظهور، نشانه‌های ظهور، تطبیق‌ها و آفات تطبیق‌گرایی) بیان داشت: ظهور و قیام حضرت حجت، بزرگترین پدیده‌ای است که در تاریخ حیات بشر رخ خواهد داد؛ به گونه‌ای که امام معصوم روزهای قیام حضرت، روز رجعت و روز قیامت را از روزهای منصوب به پروردگار به لحاظ عظمت و شرافت و بزرگی یاد ‌می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: فهم آموزه‌های مهدوی، به ویژه بحث ظهور حضرت و قیام ایشان یک ضرورت است؛ چراکه سرآغاز تحقق وعده پروردگار متعال به انسان‌ها در همه ادوار بوده و از سوی دیگر، آخرالزمان و فرجام جهان همواره مورد پرسش علاقمندان در دوره‌های مختلف بوده است.
دکتر سلیمیان کج‌فهمی و کم‌فهمی برخی از افراد نسبت به آموزه‌های دینی (به خصوص معارف مهدوی) را مهم‌ترین عرصه برای تلاش مدعیان دروغین و جریان‌های انحرافی دانسته و نگاه خردمندانه به مباحث مهدویت را یک ضرورت انکارناپذیر دانستند.
وی در ادامه ضمن قدردانی از زحمات گذشتگان در باب مباحث مهدویت گفت: بحث‌‌های روزآمد می‌تواند زحمات گذشتگان را پرثمر نماید.
ایشان عنوان کرد: با بررسی منابع دینی، نزدیک به ۷۰۰ عنوان فرعی و حدود ۱۰۰ عنوان اصلی، ذیل مباحث مهدوی پیش‌بینی شده که هر یک از اینها می‌تواند به فهم دقیق و علمی آن کمک نموده و دانش ما را نسبت به منظومه معرفتی مهدویت تکمیل نماید.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن تبیین واژگان نشانه‌های ظهور و قیام حضرت حجت به نقد و بررسی دیدگاه‌های مختلف در این حوزه پرداختند.
وی یکی از آسیب‌های مباحث مهدویت را تطبیق علائم و نشانه‌های ظهور دانستند و ضمن معرفی منابعی که دست به چنین تطبیق‌هایی زده‌اند، خاطرنشان کردند: یکی از کارهای اساسی برای مقابله با تطبیق‌های ناصحیح، بالا بردن دانش و معرفت در حوزه معارف مهدوی است.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی