گزارش برگزاری نشست معرفی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی»

گزارش برگزاری نشست معرفی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی»

دوشنبه, ۲ آبان, ۱۴۰۱

معرفی کتاب درسی جدید «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» اثر دکتر محمد مصطفی اسعدی، به همت انجمن علمی دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی و با همکاری معاونت محترم پژوهش و مدیریت محترم امور فرهنگی و دانشجویی، در تاریخ سه‌شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱(ساعت ۱۰) در سالن امام رضا علیه‌‌السلام دانشگاه معارف اسلامی، با حضور جناب آقای دکتر محمد مصطفی اسعدی (عضو هیئت ‌علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران) به‌ عنوان نویسنده کتاب و آقای حسن فاطمی‌راد (دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی) به‌عنوان دبیر علمی نشست و با حضور دانشجویان و اساتید محترم رشته تاریخ و تمدن اسلامی برگزار شد.
در این نشست جناب آقای دکتر اسعدی، ابتدا به معرفی اثر خود پرداخته و نوآوری‌های کتاب خود را به‌ عنوان امتیازات این کتاب، نسبت به دیگر کتب درسی با موضوع «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» برشمردند. ایشان التزام به سرفصل‌‌های مصوب را از چالش‌‌های پیش روی خود در جهت نوآوری دانسته و نیز محدودیت صفحات کتاب را نیز از دیگر موانع جهت طرح مسائل جدید و معاصر عنوان داشتند.
عضو محترم هیئت ‌علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تقسیم نوآوری‌های اثر خود به نوآوری‌‌های ظاهری و محتوایی؛ نوآوری‌‌های ظاهری را در قالب ایجاد جداول و نمودارها و نوآوری‌‌های محتوایی اثر خود را در سه بخش طرح کردند:
۱. نوآوری محتوایی در نوع رویکرد به عناصر تمدنی (که در آن به عناصر تمدنی توجه ویژه‌‌ای شده و نیز رویکرد تمدنی کامل‌‌تری لحاظ گردیده است.)
۲. نوآوری محتوایی در نوع رویکرد به نقش‌‌های تمدنی (افراد، گروه‌ها، طیف‌های اجتماعی و…) که نقش اهل‌‌بیت علیهم‌السلام در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به‌صورت ویژه مورد بررسی قرارگرفته است.
۳. نوآوری محتوایی در نوع رویکرد به سیر تمدن اسلامی (که تا دوره معاصر مورد توجه قرارگرفته است.)
ایشان ارتقای ویژگی‌ های تمدن ساز فرهنگ دینی به عوامل ده‌گانه، افزودن نهادهای مهم شیعی به بحث نهادهای مدنی، رویکرد متفاوت به نقش امویان و عباسیان در تمدن اسلامی، افزودن بحث مهم تمدن نوین اسلامی و گام دوم انقلاب به مباحث پایانی کتاب و توجه به شبهات فرهنگی تمدنی را از دیگر امتیازات این کتاب برشمردند.
در ادامه‌ این نشست اساتید و دانشجویان محترم به طرح پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. جناب آقای دکتر محمدحسین دانش‌کیا (عضو هیئت ‌علمی دانشگاه معارف اسلامی) ضمن بیان جایگاه اهل‌‌بیت علیهم‌‌السلام در تمدن اسلامی، توجه مبسوط ‌تر به نقش امامان معصوم علیهم‌السلام در تمدن اسلامی و نیز توجه به نقش تک‌‌تک اهل‌‌بیت علیهم‌السلام در تمدن اسلامی را به ‌عنوان پیشنهاد مطرح نمودند.
در ادامه برخی از حاضرین و دانشجویان به طرح انتقادات و شبهات خود در خصوص این کتاب پرداختند. اشتباهات فراوان ویرایشی، و درخواست ویراستاری مجدد کتاب از مهم‌‌ترین پیشنهاد‌های مطرح شده در این جلسه بود.
در پایان نیز جناب آقای دکتر اسعدی ضمن پذیرش برخی انتقادات، به برخی از سؤالات پاسخ دادند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی