برگزاری وبینار «بررسی اعتبار تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام»

برگزاری وبینار «بررسی اعتبار تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام»

یکشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۰

وبینار «بررسی اعتبار تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه‌السلام» به همت انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث و با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی الوندی (دانشجوی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث) روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
حجت‌الاسلام الوندی در ابتدا آثاری که منسوب به امام حسن عسکری(علیه‌السلام) هستند را مورد بررسی قرار دادند و بعد از آن به بررسی نسخه‌ها و شیوه نگارش این تفسیر و چگونگی املا توسط امام ویادگیری توسط دو شاگرد حضرت و تعداد آیاتی که در تفسیر بیان‌شده پرداختند.
ایشان درادامه به بررسی سه دسته دیدگاه علما و کارهایی که در اعتبارسنجی این کتاب شده است پرداختند و با بیان استدلال افرادی که اعتبار همه تفسیر را رد کرده و افرادی که همه تفسیر را معتبر می‌دانند و نقد و بررسی آنها، در نهایت نظر تفصیل بین روایات و پذیرش و عدم پذیرش عده‌ای را بیان کردند.
حجت‌الاسلام الوندی در بخش بررسی سندی این تفسیر به بیان اقوال علمای صاحب فن رجالی نسبت به روات قبل شیخ صدوق(ره) همانند استاد ایشان محمد بن قاسم مفسر استرآبادی پرداخته و اقوال و آراء نسبت به ایشان را بررسی و نقد نمودند.
در ادامه دو راوی ابتدای سند یعنی ابویعقوب یوسف بن محمد بن زیاد و ابوالحسن علی بن محمد بن یسار که به ادعای شیخ صدوق(ره) از شیعیان امام بوده و کسانی بودند که در مدت هفت سال تلمذ در محضر امام این تفسیر را از اوآموخته و سپس در بازگشت به موطن اصلی خود یعنی طبرستان آن را بر مفسر استرآبادی قرائت کرده‌اند ولی نسبت به این دو راوی جهالت وجود دارد و هیچ‌گونه جرح و تعدیلی نسبت به این دو در کتب رجالی متقدم و متأخر وجود ندارد.
ایشان در بخش پایانی به بررسی متنی این کتاب پرداخته و نمونه‌هایی از وضع و جعل در این کتاب را بیان کردند که عبارتند از:
۱. اضطراب و اختلاط در متن روایت؛
۲. تعارض با قرآن کریم؛
۳. تعارض با روایات قطعیه؛
۴. تعارض با مسلمات تاریخی؛
۵. اشتمال بر غلو و افراط و عجایب غیرمعقول.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی