برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «اشتراک در آگاهی (توجه اشتراکی)، قرینه‌ای بر تجرد علم و نفس»

برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «اشتراک در آگاهی (توجه اشتراکی)، قرینه‌ای بر تجرد علم و نفس»

یکشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۲

کرسی ترویجی با عنوان «اشتراک در آگاهی (توجه اشتراکی)، قرینه‌ای بر تجرد علم و نفس» در تاریخ ۱۴/۱۱/۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح، در دانشگاه معارف اسلامی و به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.
در این کرسی حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر حسن پناهی‌آزاد (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) به عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمد سربخشی (استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) به عنوان ناقد و نیز حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر اباذر نبویان (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.
در ابتدای این نشست ارائه‌دهنده محترم حجت‌الاسلام دکتر پناهی‌آزاد عنوان داشتند که بین انسان‌ها فهم‌های مشترک وجود دارد و معنای اشتراک این است که حداقل دو نفر در آن سهمی دارند، از این روی بر اساس برهان سبر و تقسیم چند فرض قابل تصور است:

۱. محتوای فهم به گونه کامل و صد در صد در ذهن هر یک از طرفین وجود داشته باشد، لذا بدیهی است که در این صورت اشتراک واقعی رخ نداده است.
۲. در ذهن هر یک از طرفین نیمی از محتوای گزاره و فهم باشد که در این صورت نیز واقعاً اشتراک صورت نگرفته است.
۳. محتوای تصدیق و فهم تنها در ذهن یک نفر باشد و نفر دوم با مراجعه به ذهن او به فهم گزاره نایل شده باشد که در این صورت نیز حقیقتاً اشتراکی رخ نداده است.
۴. بنابراین تنها فرض باقیمانده این است که، فهم مشترک در مغز هیچ یک از طرفین نباشد و معنای این سخن تجرد فهم مشترک است.

در ادامه‌ این نشست ناقد محترم حجت‌الاسلام دکتر سربخشی به نقد نظرات ارائه‌دهنده محترم پرداختند. ایشان در این رابطه عنوان داشتند که مقدمات بحث لازم است منقح شود، به عنوان نمونه استدلال طرح شده از جانب ارائه‌دهنده محترم، برهان به معنای اصطلاحی آن نیست بلکه برهان‌واره و شبیه برهان است. ایشان همچنین به ضرورت تبیین دقیق معنای اشتراکی و چگونگی اثبات اشتراک معنا در بین انسان‌ها اشاره داشته و خاطر نشان کردند که باید معنای مادی و مجرد منقح شود تا بتوان از مادی نبودن به تجرد رسید.
دکتر سربخشی در ادامه اشاره کردند که اشتراک چنان‌که در مجردات وجود دارد، در مادیات نیز وجود دارد و از این جهت فرقی میان مادی و مجرد نیست.
در پایان این نشست ارائه‌کننده محترم ضمن پذیرش برخی از نقدها، به پاسخ در این خصوص پرداختند و دبیر علمی کرسی، حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر اباذر نبویان با جمع بندی مجموع نظرات مطرح شده از طرف ارائه‌کننده و ناقد محترم، نکاتی که لازم است به جهت غنای بحث توسط ارائه‌کننده محترم اصلاح گردد را بیان نمودند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی