برگزاری کرسی ترویجی با موضوع «دانش اخلاق کاربردی اسلامی از امکان تا عمل»

برگزاری کرسی ترویجی با موضوع «دانش اخلاق کاربردی اسلامی از امکان تا عمل»

سه شنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۲

به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی کرسی ترویجی «دانش اخلاق کاربردی اسلامی از امکان تا عمل» با ارائه جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و با حضور حجت‌الاسلام آقای دکتر مسعود آذربایجانی (استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) به عنوان ناقد و جناب آقای دکتر مهدی فدائی (استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام) به عنوان دبیر علمی کرسی، در روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲در سالن امام رضا (علیه‌السلام) دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر محمدجواد فلاح به ارائه بحث پرداخته و با اشاره به پیش‌نیازهای و پیش‌فرض‌های امکان و عمل اخلاق کاربردی اسلامی آن را ذیل رویکردهای رایج در اخلاق کاربردی اسلامی عنوان کردند. از نگاه ایشان، اخلاق کاربردی را می‌توان به عنوان شاخه‌ای از اخلاق هنجاری شناخت که عهده‌دار حل مسائل اخلاقی ویژه در دو راهی تعارض‌ها است. ایشان همچنین ضمن اشاره به قید «اسلامی» در اخلاق کاربردی اسلامی عنوان کردند که رویکرد در مسائل اخلاق کاربردی مسائل اخلاقی هستند نه مسائل فلسفی و این رویکرد بیشترین توجهش به حوزه اخلاق است و قضاوت اخلاقی را بیشترین مسئله اخلاق می‌داند.
در ادامه این نشست جناب حجت‌الاسلام دکتر آذربایجانی با طرح سرفصل‌های متعددی به نقد دیدگاه‌های ارائه‌دهنده محترم پرداختند. از نگاه دکتر آذربایجانی تلقی هم‌عرض بودن رویکردها در این پژوهش تلقی مورد پذیرشی نیست، چراکه این امر سیر طبیعی هر دانشی من جمله دانش اخلاق کاربردی است. ایشان همچنین با نکاتی در خصوص هدف و روش مورد استفاده در پژوهش، عنوان کردند که با توجه به سه مبنای فضیلت‌گرایی‌، غایت‌گرایی، وظیفه‌گرایی در اخلاق، باید به مسئله استقلال اخلاق از دین توجه داشته و به تبیین اسلامی بودن اخلاق کاربردی به صورت تفصیلی پرداخت. ایشان همچنین با اشاره به تعریف ارائه‌دهنده محترم، اضافه کردند که باید عرصه‌های سیاست‌گذاری و عمومی را در تعریف مورد توجه قرار داد.
در ادامه‌ این کرسی ارائه‌دهنده محترم جناب آقای دکتر فلاح ضمن پذیرش برخی نکات، به بعضی از نقدها پاسخ دادند و جلسه با جمع‌بندی دبیر محترم کرسی به پایان رسید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی