بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی

بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی

چهارشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۳۹۸

به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، مراسمی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارجینی در روز یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸، در نمازخانه دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا دکتر حسین ارجینی دو رویکرد اصلی در مورد تحولات جامعه را برشمرده و گفتند: در تحولاتی که در جامعه اتفاق می­افتد دو رویکرد اصلی وجود دارد، رویکرد اول رویکرد فعال است که معتقد است تحولات اجتماعی را باید خودمان رقم بزنیم، «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»، اینها معتقدند اگر تحولی در راستای اهداف الهی باشد نصرت الهی به دنبال آن خواهد بود. بر اساس همین دیدگاه حضرت امام در سال ۱۳۳۲ تعبیر قیام را دارند و بر اساس این سند تاریخی می­بینیم که امام همان زمان انقلاب را پیش­بینی کرده بودند. رویکرد امام یک رویکرد فعال و انقلاب­ساز و حرکت­ساز است. در مقابل این رویکرد، رویکرد انفعالی در مقابل تحولات اجتماعی است که این رویکرد بیشتر تابع شرایط تحمیلی بر جامعه است و نمی­تواند شرایط را تغییر بدهد. این رویکرد هم در قبل از انقلاب بود هم بعد از انقلاب وجود دارد! این گروه وقتی انقلاب پیروز شد، گفتند: حالا ما هم هستیم! این رویکرد انقلاب­سوز و حرکت­سوز است. امام هم از این دسته انسان­ها گلایه داشتند و در ادبیات امام از این افراد تحت عنوان جریان تحجر یا متحجرین یاد می­شود که خیلی جاها امام اینها را خطر بزرگی برای انقلاب می­دانند. اینها قبل از انقلاب مانع انقلاب بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم خطر هستند و امام تاکید داشتند که علما و مراجع باید تکلیف خودشان را با این گروه و جریان مشخص کنند و از اینها تبری بجویند. چون این دیدگاه، حرکت را از جامعه می­گیرد و جامعه را زمین­گیر می­کند.

ایشان در بخش دیگر از سخنانشان و در تبیین تقابل اندیشه امام با این افراد گفتند: امام درست در مقابل این تفکر بر می­خیزد و می­گوید: اسلام با تمام شئونش دین سیاست است. در نگاه امام سیاست، هدایت است و هادیان، علما هستند. رویکرد امام رویکرد اسلامی سیاسی است. در کنار این جریان جریان روشنفکر هم هست که شاه را سایه خدا می­دانستند و این دو جریان در کنار هم در مقابل امام بوده و هستند و ولایت فقیه در مقابل این دو دسته است. آقا در بیانیه گام دوم فرمودند: انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد دلیل این فرمایش ایشان این است که هیچکدام از متحجرین و روشنفکران اندیشه ولایت فقیه را نداشتند. مبنای تفکر ولایت فقیه در حوزه است و این را دشمن هم فهمیده است. می­گوید اگر مبنای انقلاب که در حوزه است را بزنیم خیلی راحت انقلاب از بین خواهد رفت و ما از این جهت باید خیلی هوشیار باشیم که حوزه به دست متحجرین نیفتد.

دکتر ارجینی یکی از نقاط قوت امام را اندیشه “ما می­توانیم” امام عنوان کرده و گفتند: سوالی که در بحث انقلاب مطرح بود این بود که آیا ما می­توانیم به سمت انقلاب و یک تحول عمیق برویم یا خیر؟ امام تنها فردی بود که معتقد بود انقلاب امکان دارد و “ما می­توانیم” رژیم شاه را سرنگون کنیم. در حوزه قمِ آن روز، برخی معتقد بودن چون امکانات نظامی نداریم پس انقلاب ممکن نیست. جریان­های روشنفکری هم می­گفتند ما باید سلطنت را کم کم محدود کنیم و نمی­شود شاه را یکدفعه کنار گذاشت. “ما می­توانیم” را امام به جامعه ما داد و دستاوردهای انقلاب ناشی از تفکر “ما می­توانیم” و روحیه استقامت امام است. اینکه امروز ما یک قدرت منطقه­ای هستیم محصول نگاه امام است، این روحیه و نگاه است که انقلاب و تحولات جدی ایجاد می­کند.

ایشان در بخش پایانی سخنانشان به مانعی دیگر قبل از انقلاب اشاره کردند؛ یکی از موانع در حوزه این بود که برخی علما می­گفتند: ما مأمور به جهاد نیستیم و جواب این خون­ها را چه کسی می­دهد. امام این را یکی از موانع جدی انقلاب عنوان می­کنند، در حالی که امام معتقد بود چون هدف احیای اسلام است باید جان داد و مقاومت کرد.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی