رونمایی از نسخه اول «نظامنامه موضوعات پژوهشی»

رونمایی از نسخه اول «نظامنامه موضوعات پژوهشی»

یکشنبه, ۲۸ آذر, ۱۴۰۰

انتخاب موضوع مطلوب برای تدوین پایان‌نامه و رساله، یکی از دغدغه‌های مستمر دانشجویان است؛ اما مفید و کاربردی بودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، مسئله‌ای مهم‌تر و نیازی اساسی در نظام آموزش عالی است. بسیارند مراکز و مجموعه‌هایی که برای توسعه و تعمیق فعالیت‌های مختلف، از صنعت تا تعلیم و تربیت، نیازمند پژوهش‌های غنی و کاربردی هستند؛ اما به اذعان بسیاری از مراکز آموزش عالی، آثار تدوینی به عنوان پایان‌نامه و رساله، ارتباط موثری با مقاصد مصرف‌کننده، ندارند. رفع این چالش نیازمند توجه مشترک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آثار پژوهشی است. در غیر این صورت آثار تدوینی در سطح انتزاع علمی صرف و نسخه کاغذی در قفسه کتابخانه‌ها متوقف می‌شوند. دانشگاه معارف اسلامی، بر اساس ماموریت خود، یعنی تربیت استاد و تولید متون درسی معارف اسلامی، از مشکل یادشده مستثنی نبوده و در سالیان فعالیت خود با این مسئله مواجه بوده است.
ریاست محترم دانشگاه معارف اسلامی با توجه به نیازهای یادشده، معاونت پژوهشی دانشگاه را مأ‌مور تدوین نظام‌نامه موضوعات پژوهشی کردند. این معاونت نیز با تکیه بر دانش و تجربه ارزشمند اساتید محترم و همت و تلاش همکاران پژوهشی، نسخه اول «نظام‌نامه موضوعات پژوهشی» را تولید و در هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ هجری شمسی رونمایی کرد. در این نظام‌نامه نخست شاخص‌های انتخاب موضوعات پایان‌نامه و رساله بر اساس محورهای ماموریت دانشگاه و سپس منظومه موضوعات پنج گروه «اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، مبانی نظری اسلام و معارف قرآن و حدیث» بر اساس روش و ساختار تدوینی در هرکدام از گروه‌های پژوهشی، با همکاری مدیران محترم گروه‌های آموزشی تدوین و ارائه شده است.
امید است با حمایت و همکاری روزافزون اساتید و محققان گرانقدر، این آغاز، مسیر کمال و رشد مطلوبی را تجربه کرده و منشأ آثار مفید و موثری در راستای ماموریت و رسالت دانشگاه معارف اسلامی و اساتید محترم فعلی و آینده معارف اسلامی قرار گیرد.
معاونت پژوهشی دانشگاه، ضمن تشکر صمیمانه از حمایت ریاست محترم دانشگاه و همراهی و همکاری معاونت محترم آموزشی و همیاری اساتید و مدیران محترم گروه‌های آموزشی و پژوهشی، چشم‌به‌راه نظرات کارساز و راهگشای همه محققان عرصه معارف وحیانی قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام می‌باشد.

منبع خبر: معاونت پژوهشی