مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش

مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش

پنجشنبه, ۲۵ آذر, ۱۴۰۰

مراسم «بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش» با حضور مسئولان دانشگاه و به‌صورت پخش زنده از طریق سایت دانشگاه، در تاریخ ۲۴ آذرماه در سالن امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
در این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و نیز صلوات خاصه حضرت علی بن‌موسی الرضا علیه‌السلام، توسط قاری محترم جناب حجت‌الاسلام محمدی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر پناهی‌آزاد معاون پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته و کارهای در دست اجرا توسط مدیران گروه‌های پژوهشی و سایر همکاران این معاونت ارائه کرد.
دکتر پناهی‌آزاد بیان داشت؛ در سال گذشته در این معاونت، ۱۵ عنوان کتاب و ۲۱ شماره فصلنامه تولید شده است و ده عنوان کتاب طرح کوتاه مدت تحول دروس معارف اسلامی نیز در جریان تولید است. همچنین نظر به نیاز دانشجویان به موضوعات پژوهشی متناسب با ماموریت دانشگاه، نسخه اول نظام‌نامه موضوعات پژوهشی نیز توسط اساتید دانشگاه و همکاری معاونت پژوهشی تهیه شده است.
در ادامه استاد رحیم‌پور ازغدی که به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با گرامیداشت سالگرد شهادت شهید آیت‌الله مفتح و نیز یاد اساتید بزرگی همچون شهید مطهری، ایشان را از کسانی برشمرد که اعتقاد به وحدت حوزه و دانشگاه را با نثار جان خود امضا کردند. ترور این اندیشمندان بزرگ، از سوی جریان‌هایی انجام شد که داعیه‌دار روشنفکری بودند؛ اما نوآورترین افراد و صاحبان قلم و اندیشه‌های فروزان را هدف جنایت خود قرار دادند. نکته مهم این است که هنوز خط التقاط و انحراف که گاه منتهی به ترور نیز می‌شود، ممکن است هنوز هم در متن جامعه علمی حضور داشته باشد و حوزه و دانشگاه باید همواره مراقب این خطر باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، مراحل تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را برشمرده و گفتند؛ وحدت حوزه و دانشگاه یک مقوله تکراری نیست که سالانه با مراسمی یادآوری شود؛ بلکه فرایندی حیاتی است که مراحلی از آن طی شده و مراحل مهمی از آن پیش روی حوزه و دانشگاه است. مرحله نخست، رابطه مسالمت آمیز و توام با احترام میان حوزه و دانشگاه بود که طی شده است. مرحله دوم یافت زبان مشترک، ذهن مشترک و کلام مشترک است که این امر نیز تا حدی حاصل شده است. اما مرحله بالاتر و مهم‌تر، همکاری‌های اساسی حوزه و دانشگاه، برای تاسیس سازمان‌ها و نهادهای انقلابی مشترک در راستای تمدن‌سازی است. تمدن‌سازی با سخنرانی و تولید کتاب و مقاله صرف انجام نمی‌گیرد. بلکه باید به ابعادی مهم، به ویژه تربیت انسان خردمند، کاربلد و با انگیزه مبادرت کرد؛ نه آنچه امروز در حوزه و دانشگاه در جریان است. یعنی آموزش صرف و صدور مدرک و تولید عده‌ای فارغ‌التحصیل ناتوان یا بی‌‎انگیزه. با این ملاحظه، این حوزه و این دانشگاه آماده تمدن‌سازی نیست و نمی‌تواند با رقبای قدرتمندی که در حوزه علم و مهارت دارد، مقابله کند. این امر هم در سطح طلاب و دانشجویان ایرانی صادق است و هم در سطح طلاب و دانشجویان خارجی.
مسئله مهم دیگری که مانع تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برای تمدن‌سازی است، صورت‌های مختلف سکولاریزم در حوزه و دانشگاه است. سکولاریزم لزوما به معنای بی‌دینی نیست؛ بلکه ممکن است فرد یا جریانی در ظاهر متشرّع باشد، اما اعتقادی به حضور دین در عرصه های نوین و حکمرانی و مدیریت سطوح مختلف جامعه بشری نداشته باشد. متاسفانه نسخه‌هایی از این تفکر در بدنه حوزه و دانشگاه وجود دارد. سکولاریسم گاه نادانسته و ناخواسته است؛ گاه دانسته و ناخواسته است و گاه نیز دانسته و خواسته است. چهره‌های سکولاریسم برای تمدن‌سازی مضرند؛ اما نسخه اخیر آن نه تنها مضر بلکه خطرناک است. نیاز مهم حوزه‌های علمیه در این مسیر، تشخیص دقیق اعلام خطرها و مواجهه درست و سنجیده با مسائل است. حوزه و دانشگاه باید همیشه این معضل و زمینه‌های آن را رصد و خود را از این آفت بپیرایند تا زمینه برای مفهوم وحدت فراهم گردد.
ایشان در ادامه به مسئله علم دینی نیز اشاره داشته و بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را از شخصیت‌هایی برشمردند که گام‌های بسیار موثر و عمیقی را در زمینه تبیین دقیق مسئله و ارائه راه‌های علمی و عملیاتی برای تحقق علم دینی در همه عرصه‌ها اعم از علوم تجربی و انسانی برداشتند. حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مدیون این شخصیت بزرگ هستند که با مجاهدت علمی و اخلاقی و صرف همه توان خود در این راستا، عمری را با عزت و کرامت در خط ولایت و فرهنگ متعالی اهل‌بیت علیهم‌السلام طی کرد. آنچه امروزه به نام علم و پیشرفت و مدرنیزاسیون بشریت را از هر پیشرفتی بازداشته و روز به روز موجب سختی بیشتر حیات انسانی می‌شود، همین پست مدرنیسم است که به اسم پیشرفت، نه تنها چیزی بر مدرنیسم و مدرنیته نیفزوده بلکه بنیادهای آن را نیز ویران ساخته و به حیرت انسان افزوده است. اما دریغ که انسان غرق تکنیک و صنعت، به خاطر خود فراموشی از فهم این نکته نیز عاجز مانده است.
در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی با تشکر از استاد رحیم‌پور ازغدی و دیگر اساتید و حضار در مراسم، و گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و تکریم مقام شامخ آن شهید والامقام، از همکاران معاونت‌های دانشگاه، ازجمله مدیریت فرهنگی و مدیریت روابط عمومی دانشگاه و معاونت پژوهشی، برای همگان توفیق مسئلت کردند.
در پایان مراسم، از پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، مدیران پژوهشی و نیز استاد پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه تقدیر به عمل آمد.
پایان نامه‌های برتر دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۴۰۰، عبارتند از:
۱. گروه آموزشی اخلاق اسلامی، خانم مریم هنرجو، با عنوان پایان‌نامه «خودنمایی زنان در فضای مجازی، علل آسیب‌ها و راهکارها»، به راهنمایی استاد رحمتی.
۲. گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی، آقای سید محمد مهدی موسوی نژاد، با عنوان پایان‌نامه «تاثیر توحید باوری بر رخدادهای تاریخی از عصر نبوی تا عصر خلفا»، به راهنمایی استاد سلیمانی امیری.
۳. گروه آموزشی مبانی نظری اسلام، خانم رقیه یزدانی، با عنوان پایان‌‎نامه «تبیین مبانی انسان‌شناختی نظریه معنادرمانی فرانکل و ارزیابی آن با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی»، به راهنمایی استاد گرامی.
۴. گروه آموزشی معارف قرآن و حدیث، خانم آمنه قریب‌دوست، با عنوان پایان‌نامه «آموزه‌های معرفتی و تربیتی حدیث کساء و مستندات قرآنی آن»، به راهنمایی استاد منصوری.
۵- گروه مدیریت فرهنگی، آقای رضا نیکبخت، با عنوان پایان‌نامه «موانع کارآمدی نهادهای فرهنگی در مراکز آموزش عالی»، به راهنمایی استاد تقوی.
۶. گروه مشاوره، آقای علی مصطفوی مجد، با عنوان پایان‌نامه «مؤلفه‌های جذابیت در شبکه‌های اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی و تحلیل روان‌شناختی آن»، به راهنمایی استاد ابوترابی.
رساله‌های برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه معارف اسلامی نیز عبارتند از:
۱. گروه آموزشی اخلاق اسلامی، خانم مرضیه ورمزیار، با عنوان رساله «نظریه ارزش اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا»، به راهنمایی استاد حسینی قلعه‌بهمن و استاد شیروانی.
۲. گروه انقلاب اسلامی، آقای محمدعلی صادق‌زاده، با عنوان رساله «رهبری و دیپلماسی عمومی»، به راهنمایی استاد توکلی.
۳. گروه تاریخ و تمدن اسلامی، آقای محمد کرمانی کجور، با عنوان رساله «نسبت سیالیت علم در قرآن و جهان علم‌های تمدن اسلامی»، به راهنمایی استاد خسروپناه و استاد میرمحمدی.
۴. گروه معارف قرآن و حدیث، آقای محمدعلی ریحانی، با عنوان رساله «بررسی مفهومی و مصداقی اولی‌الامر در نظام مهندسی سوره نساء»، به راهنمایی استاد مجد فقیهی.
یادآور می‌شود، انتخاب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر، پس از درخواست معرفی از سوی معاونت پژوهشی، توسط مدیران گروه‌های آموزشی انجام و اسامی فوق به معاونت پژوهشی جهت تقدیر ارسال شده‌اند.
همچنین همکار پژوهشی برتر سال ۱۴۰۰، برای مدیریت گروه پژوهشی و دبیری فصلنامه، جناب آقای دکتر علیرضا کمالی، مدیر گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث و نیز دبیر فصلنامه مطالعات تفسیری بودند. و در نهایت، استاد پژوهشگر برتر دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۴۰۰، با «ده مقاله، یک کتاب و یک کرسی ترویجی» جناب حجت‌الاسلام دکتر منصوری، بودند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی