برگزاری مراسم جشن انقلاب

برگزاری مراسم جشن انقلاب

سه شنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۱

به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی، مراسم جشنی با حضور استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه معارف اسلامی، در سالن اجتماعات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار گردید.

این مراسم با مدیحه‌سرایی مداحان به‌مناسبت میلاد امام جواد و امام علی علیهم‌السلام و اجرای گروه سرود نوجوانان به مناسبت دهه مبارکه فجر و ایراد سخنرانی توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری ریاست محترم دانشگاه همراه بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه علیه‌السلام و چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، حضور مردم در انقلاب را حضوری جدی خواندند و ادامه دادند: ما نباید به گذشته‌ای برگردیم که تنازعات میان تقدم جمهوریت و اسلامیت وجود داشت. بنده فکر می‌کنم که بعضی از این بحث‌ها، بحث‌های قابل قبولی نیست که بخواهیم جامعه را گرفتار چنین چالش‌هایی بکنیم، به هرحال انقلاب را فقیهی بزرگ بنا کرده که منحصر به فرد بود، به طوری که در شخصیت علمی ، سیاسی و اندیشه امام، دوست و دشمن اذعان دارند که این شخصیت منحصر به فرد بود، و به تعبیری، امام قله‌ای دست‌نیافتنی است و به سادگی نمی‌توان به این قله دست پیدا کرد. امام با هویت دینی در نهضت و انقلاب اسلامی ورود کرد، امام به شدت متعبد و متشرع بود، و در ضمن برای مردم احترامی ویژه قائل بود. اساساً در خصوص انتخاب انقلاب و نظام سیاسی، امام از روز اول جمهوری اسلامی را مطرح و تا انتها روی جمهوری اسلامی ثابت قدم ایستادند، هرچند حالا بعضی جمهوری دموکراتیک و بحث‌هایی از این دست را اضافه می‌کنند و البته در سال ۱۳۵۸ همین ایده امام(ره) رای آورد و مورد قبول مردم قرار گرفت.

دکتر شاکری ادامه دادند: انقلاب همواره به دو چیز وابسته بوده، یکی فقیه جامع‌الشرایطی که در دوران غیبت به عنوان نائب امام غائب در مسند حکومت قرارگرفت، دوم تکیه به توده‌های مردمی. لذا دشمن در اغتشاشات اخیر وارد یک عرصه جدیدی شد و سرمایه اجتماعی مردمی را هدف قرار داد. باید توجه داشت که نظام، هم نیاز به سرمایه اقتصادی دارد و هم نیاز به سرمایه فرهنگی و هم نیازمند به سرمایه انسانی است؛ ولی آنچه مهمتر است، سرمایه اجتماعی است، و از برنامه‌های جدی دشمن در چندماه گذشته این بود که سرمایه اجتماعی نظام را هدف قرار دهد. در همین راستا، یکی از نکات مورد توجه در اغتشاشات اخیر، توهین و جسارت به مقام معظم رهبری بود، و دلیل آن این بود که اگر قرار است نظام ساقط شود، باید کسی که قداست، قدرت، تدبیر و محبوبیت دارد و در بین توده‌های مردم عزیز است، مورد هدف قرار گیرد و تخریب شود. وقتی که شخص رهبری، محبوبیتش را از دست بدهد یا تخریب شود، یکی از ارکان اصلی سرمایه اجتماعی  نظام کاهش خواهد یافت و عملاً نظام دچار چالش جدی خواهد شد.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی در ادامه صحبت‌های خود، ضمن انتقاد از برخی خواص جامعه که هنوز متوجه این قضایا نشده‌اند، افزود: ما در مقاطع مختلف، اتفاقاتی را تجربه کرده‌ایم، در سال ۷۲ بحث حاشیه‌نشینی، سال ۷۴ تقسیمات کشوری، سال ۷۸ بحث دانشجویی و خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران و قضایای روزنامه سلام، سال ۸۸ بحث انتخابات و مسائل سیاسی، سال ۹۶ بحث گرانی و اتفاقات دیگری که همه اتفاقات تک بعدی بودند، اما در جریان اغتشاشات چند ماه اخیر، همه این جریانات در کنار هم بود، بعلاوه اینکه بعضی از خواص خیلی راحت مرگ شخصی را بهانه کرده و با صدور بیانیه نظام را با چالش روبرو کردند. باعث تعجب است. یک کسی که جوانیش را در خدمت انقلاب بوده و الان در سنین پیری‌ست و باید از این انقلاب دفاع کند اما به صورت انقلاب چنگ می‌زند و انقلاب را دچار چالش می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری در خصوص اتفاقات پاییز سال جاری گفتند: در مورد قضایای اخیر، آمار نشان‌دهنده وجود برنامه‌ای مفصل برای مسئله زن در اجتماع است، این شعارها یک‌شبه بیرون نیامده است، آمارها نشان می‌دهد که از سال ۸۸ جریان فمنیستی در جامعه ما به شدت  به دنبال این بود که تحرکاتی در حوزه زنان ایجاد کند. جالب است که از بعضی از افراد در خارج کشور دعوت شد که برای آنها کارگاه گذاشته شده بود، کلاس‌هایی جهت آماده‌سازی این افراد برای ایجاد چالش و وارد کردن این چالش‌ها در جامعه. اشخاصی امثال خانم مهرانگیز کار، شیرین عبادی، فاطمه حقیقت‌جو و … که سرکرده‌های این داستانند، اشخاصی که بخشی از آنها همان‌هایی بودند که در مجلس ششم فتنه به پا کردند و بعدها به خارج از کشور گریختند و کشف حجاب کردند و منشأ اتفاقات اخیر شدند. البته باید توجه داشت که امثال این اتفاقات (چندین برابرش) در دیگر کشورها نیز افتاده ولی کسی توجهی به آن نمی‌کند، در روزهای اخیر در لندن  در یک هتل ۱۳۰ کودک پناه‌جو را دزدیدند و هیچ کس حرفی نزد. یا در مورد دیگری، آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا سالانه بالغ بر هزار نفر در زندان‌ها کشته می‌شوند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد! اما در گشت ارشاد برای خانمی اتفاقی افتاد که واقعاً باعث تأثر است و حضرت آقا هم فرمودند که انسان متأثر می‌شود  اما اینکه با دروغ همه امکانات فضای مجازی را تجهیز کنند و علیه  نظام جمهوری اسلامی وارد شوند.

دکتر شاکری با اشاره به دوران کرونا و تأثیر در روحیات قشر جوان در این سال‌ها گفتند: مسئله بعدی بحث دوران کروناست که برخی از آن سوءاستفاده کردند، حداقل بنده معتقدم که سرویس‌های اطلاعاتی در این دوره استفاده کردند، آنها برنامه داشتند و دوسال‌ونیم نوجوان‌های ما را در اختیار گرفتند. شبکه‌های سه گانه‌ای که بیشترین حملات را در این اغتشاشات اخیر داشتند، شبکه اینترنشنال، من وتو و شبکه بی‌بی‌سی بود که با بررسی‌های به عمل آمده معلوم شد که بیش از نود درصد خبرهای منتشر شده از این شبکه‌ها، جعلی و دروغ بوده‌است. این خبرهای دروغ در فضای مجازی چنان فضا جامعه را آلوده کرد که برخی که در جریان امور قرار نداشتند، تصور می‌کردند که نظام کارش تمام است. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، کم‌کاری انقلابیون در فضای مجازی است و این یک نقیصه است که باید به آن توجه کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شاکری در پایان صحبت‌های خود، بحث ولایت فقیه را مطرح کرده و گفتند: مطلب آخر درباره ولایت فقیه است. دیروز و امروز شاهدیم که جریان‌ رسانه‌ای غربی- عبری – عربی باهم متحد شدند تا جایگاه رفیع ولایت را مورد هجمه قرار دهند، جوان امروز ما خیلی با مسئله ولایت فقیه آشنا نیست، لذا انجمن‌های علمی باید درباره ولایت فقیه وارد شوند و نشست علمی برگزار کنند تا این موضوع هم‌چنان پویا بماند. رهبری شخصیتی‌ست که مورد محبت بسیاری از اندیشمندان بیرون از مرزهای ما است. یکی از نشریات اروپایی چند سال قبل درخصوص حضرت آقا می‌گوید: مردم  ایران صد سال دیگر می‌فهمند که نظام‌سازی را رهبرشان انجام داده‌است؛ و جای تأسف است، شخصیتی که این همه برای نظام زحمت کشیده، برای جوان‌های ما و نوجوان‌های ما ناشناخته است.

بنده معتقدم چیزی که دشمن روی آن انگشت گذاشته، کاهش سرمایه اجتماعی نظام است و مهمترین عامل برای کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش آسیب‌های اجتماعی است. وظیفه امروز ما این است که این سرمایه عظیم اجتماعی را حفظ و حراست کنیم، همانطوری که امام عظیم‌الشأن و شهدا از آن نگهداری کردند.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی