وبینار «موضوع‌شناسی قرآنی و حدیثی بیانیه گام دوم انقلاب»

وبینار «موضوع‌شناسی قرآنی و حدیثی بیانیه گام دوم انقلاب»

دوشنبه, ۲۷ بهمن, ۱۳۹۹

وبینار «موضوع‌شناسی قرآنی و حدیثی بیانیه گام دوم انقلاب» با همت انجمن علمی دانشجویی قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی روز شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹، با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر محمدهادی منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

دکتر منصوری ضمن بیان اهمیت پرداختن به بیانیه گام دوم از این حیث که با نگاه تمدنی تدوین شده و نقشه راه برای رسیدن به تمدن اسلامی است، در مورد موضوع‌شناسی بیانیه گام دوم، دو راهکار ابتدایی را پیشنهاد کردند؛ اولاً خود بیانیه باید با دقت مطالعه شود و در مرحله بعد از منابعی که در زمینه بیانیه گام دوم تدوین شده است، برای استفاده از تجربیات و بارش فکری دیگران، بهره‌برداری شود. این منابع از سال ۹۷ یعنی بعد از صدور بیانیه در قالب کارهای انفرادی و گروهی تولید شده است. دانشگاه معارف نیز به سراغ تبیین موضوعات مطرح شده در بیانیه، در سطح موضوع پایان‌نامه ارشد و دکتری رفته است، چون مأموریت خود را پرداختن به منویات رهبری در دیدگاه کلان با رویکرد علمی و قرآنی و حدیثی و تاریخی و اخلاقی می‌داند. پایان‌نامه‌های مختلفی هم با محورهای بیانیه گام دوم نوشته شده است. که در یک شماره از نشریه معارف تمام منابعی که در مورد بیانیه گام دوم نوشته شده، معرفی و نقد و بررسی شده است. کارهای متعددی در مورد بیانیه گام دوم در قالب نشست‌های تخصصی، دوره‌های آموزشی، سخنرانی، تدوین مقالات و مصاحبه‌ها و کتب و اطلاع‌رسانی‌ها در سایت‌های مختلف و همایش‌های ملی و بین‌المللی و برنامه‌های صدا و سیما، انجام شده است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین منصوری در بخش دیگر سخنان به تبیین موضوعات پیشنهادی در محورهای ۷ گانه‌ای که از بیانیه گام دوم استخراج شده پرداختند:

محور اول علم و دانش؛ رابطه علم و دین از منظر قرآن و حدیث که یک کار مبنایی است. ضرورت همنشینی عقل و علم و اخلاق از منظر آیات و روایات، پیوستگی دیانت و عقلانیت و اخلاق، نقش قرآن و حدیث در رشد علم در جوامع، عوامل شتاب علمی از منظر قرآن و حدیث، روش‌های مدیریت علم و دانش در راستای استغنا و استقلال جامعه از منظر قرآن و حدیث، روش مدیریت دانش در ارعاب دشمن از منظر آیات و روایات، راهکارهای قرآنی و روایی در راستای تقویت خودباوری و… .

محور دوم رهبریِ امت؛ مستندهای قرآنی و روایی سیره سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، نقش دانش‌های قرآنی در رهبری انقلاب اسلامی در سیره امام خمینی و مقام معظم رهبری و… .

محور سوم جامعه، فرهنگ و تمدنسازی؛ برای جامعه مطلوب نیاز به عدالت داریم و سنگ بنای توصیه به عدالت قرآن و حدیث است. عدالت مطلوب و شاخصه‌های و راهکارهای تحقق عدالت در قرآن و حدیث، راهکارهای تحقق عدالت در عرصه اقتصادی و سیاسی در قرآن و حدیث، ریشه‌های قرآنی و حدیثی «ما می‌توانیم»، مؤلفه‌های جامعه دینی در قرآن و حدیث و… .

محور چهارم اخلاق و معنویتگرایی؛ نقش اقتصاد در خودسازی و رشد اخلاق از منظر آیات و روایات، نقش جامعه در خودسازی و رشد از منظر آیات و روایات، نقش معنویت در پیروزی بر دشمنان در ۴۰ سال اول انقلاب مبتنی بر آیات و روایات، مصادیق و زیرمجموعه‌های تقوای سیاسی و نظامی در آیات و روایات و… .

محور پنجم فساد ستیزی؛ که با تغییرات در قوه قضائیه شتاب بیشتری پیدا کرده است اما این مقوله همواره با چالش­های متعدد مواجه بوده است و اگر پشتوانه علمی و تحلیل قرآنی و روایی داشته باشد بهتر پیش خواهد رفت. مفهوم شناسی فساد در عرصه اجتماع مبتنی بر قرآن و حدیث، نقش اختلاس در تقلیل مقبولیت انقلاب اسلامی در آیات و روایات و… .

محور ششم استکبارستیزی؛ دشمن‌شناسی در منظومه فکری مقام معظم رهبری مبتنی بر آیات و روایات، شیوه‌های توطئه دشمنان و عوامل استقامت در برابر دشمنان و موانع مقاومت در برابر دشمنان در آیات و روایات و… .

محور هفتم اقتصاد مقاومتی؛ نقش اقتصاد به عنوان عامل مهم سلطه‌ناپذیری، تاثیر تولید و قناعت در مصرف از منظر قرآن و روایات، راهکارهای قرآنی و روایی مبارزه با شکاف‌های اقتصادی و… .

ایشان در پایان خاطر نشان کردند برای شرح و بسط برخی موضوعات بیانیه گام دوم باید به سراغ دیگر بیانات مقام معظم رهبری که غالباً مبتنی بر آیات و روایات است، نسبت به محورهای بیانیه برویم که در ۳۰ ساله اخیر ایشان به تبیین آنها در سطوح و مراحل و زمان‌های مختلف پرداخته‌اند. بیانات مقام معظم رهبری در این مدت کاملاً مهندسی شده و دقیق و منظم است که برای تبیین محورهای بیانیه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی