کتاب آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی منتشر شد

کتاب آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی منتشر شد

دوشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۱

توجه به اخلاق و اهمیت آن در زیست آدمی از نگاه دین مبین اسلام بر هیچ‌کس پوشیده نیست.این اهمیت تا بدانجاست که خدای متعال در قرآن کریم اساساً پیامبر(ص) خود را به داشتن «خلق عظیم» (قلم/۴) تحسین و پس از قَسَم‌های مؤکّد رستگاری انسان را در گرو تزکیه نفس می‌داند. (شمس/۹)
در این میان دانش اخلاق اسلامی که برآمده از متن معارف وحیانی و مأثورات معصومین علیهم‌السلام است دارای ظرفیتی عظیم و در خور جهت توصیف،تبیین و ارائه راهکارهای اخلاقی است و از آنجایی که امروزه دایره پژوهش‌های اخلاقی وسعت بسیاری یافته و از اخلاق فردی یا بندگی پا فراتر گذاشته، سایر حوزه‌ها همچون اخلاق اجتماعی،اخلاق محیط زیست، اخلاق مربوط به حرفه‌ها، فنّاوری و صنعت، پزشکی و غیره را دربرمی‌گیرد، بایسته و شایسته است که محققان و اساتید اخلاق اسلامی به موضوعاتی از این دست از منظر اخلاق اسلامی پرداخته و با استنطاق از منابع دینی گهرها و دررهای گرانبهایی را در جهت رشد اخلاقی جوامع انسانی اصطیاد نمایند.
در کتاب پیش‌رو که در قالب دو واحد درسی جهت ارائه در مقطع کارشناسی با عنوان «آیین زندگی؛ اخلاق کاربردی» و به قلم محققان ارجمند حجت‌الاسلام دکتر مهدی علیزاده و دکتر مهدی فدایی سامان یافته است، سعی شده است تا گامی هرچند اندک در جهت عملی نمودن هدف پیش‌گفته و البته با رویکردی معطوف به دانشجویان برداشته شود. بدین منظور دانشجویان گرامی در این کتاب در قالب چهاده درس با عناوین و سرفصل‌هایی از قبیل آشنایی با اخلاق کاربردی، اخلاق بندگی،ارتباط اخلاقی با خود، اخلاق دوران جوانی و مجردی، اخلاق خانواده، اخلاق دانشوری، اخلاق معیشت، اخلاق معاشرت، اخلاق فضای مجازی، اخلاق اوقات فراغت، با استفاده از منابع دینی و عمدتاً مبتنی بر ایجاد مهارت اخلاقی آشنا می‌گردند. در این کتاب یکی از ساحت‌های اخلاق کاربردی که به‏تناسب مخاطب این اثر بیشتر مورد توجه مؤلفان بوده، اخلاق ناظر به دوران جوانی و دانشجویی است. گام نخست زیست اخلاقیِ یک دانشجو، شناخت قواعد اخلاقی در ارتباط جوان با خویش، خدای خویش، فعالیت‌های علمیِ آموزشی و پژوهشی، دانشجویان و اساتید و کادر علمی اجرایی دانشگاه، خانواده و دوستان خویش، جامعه و گروه‌های اجتماعی است. اثر علمی حاضر، علاوه بر شناساندن قواعد اخلاقی مرتبط با حوزه‌های ارتباطی جوانِ دانشجو، سعی کرده است با تکیه بر مسائل اخلاقی، با روشی متفکرانه و دینی، در پی یافتن راه‌حل‌های عملی در مورد تعارضات اخلاقی باشد. البته تلاش برای درونی کردن آموزه‏های اخلاقی در دانشجویان گرامی، از دغدغه‌های دیگر این اثر است که همه برآمده از ماموریت‏های دانش اخلاق کاربردی است. این اثر در ۲۶۸ صفحه با قیمت ۶۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی و نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.
جهت آشنایی بیشتر با مطالب این اثر صفحه‌های آغازین کتاب را ملاحظه نمایید.