کتاب درسی «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها، دستاوردها وآسیب‌ها» منتشر شد

کتاب درسی «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها، دستاوردها وآسیب‌ها» منتشر شد

سه شنبه, ۱۰ آبان, ۱۴۰۱

انقلاب اسلامی ایران، متأثر از عوامل گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که ریشه در زمینه‌های تاریخی دور و نزدیک جامعه ایران دارد به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع پیوسته است. آثار و دستاوردهای داخلی و بین‌المللی ان نیز بسیار گسترده‌تر از مرزهای جغرافیایی و فکری و فرهنگی ایران است. بررسی و تحلیل زمینه‌های انقلاب اسلامی و تشریح و تبیین دستاوردهای آن و نیز توجه به آسیب‌های محتمل آن، گامی مهم در راستای «جهاد تبیین» محسوب می‌شود. بدین جهت دانشگاه معارف اسلامی در طرح کوتاه مدت تحول دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، به تولید این اثر همت گماشته است.
این اثر با عنوان «انقلاب اسلامی؛ زمینه‌ها، دستاوردها و آسیب‌ها» به قلم آقایان دکتر امیرسیاهپوش، محمد شفیعی‌فر و حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی به عنوان «کتاب درسی» جهت تدریس در دوره کارشناسی دانشگاه‌ها به رشته تحریر درآمده است. نویسندگان ارجمند این کتاب از تجربه تدریس دروس معارف اسلامی در تدوین کتاب بهره وافر برده‌اند. نیز تلاش نویسندگان بر آن بوده است که سرفصل‎‌های مصوب محوریت داشته باشند.
اثر فوق شامل هفده درس است. در دروس اول و دوم به مبانی فکری و ریشه‌های عقیدتی و فرهنگی انقلاب اسلامی توجه شده است. در دروس سوم تا یازدهم دستاوردهای انقلاب اسلامی در عناوین مختلفی بیان شده است. دروس داوزدهم و سیزدهم نیز به بررسی آسیب‌ها و چالش‌های محتمل انقلاب اسلامی می‌پردازد. در چهار درس انتهایی کتاب نیز بحث عوامل بقا و استمرا انقلاب اسلامی، توصیه‌های رهبر انقلاب نسبت به آینده انقلاب اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد. امید است که این اثر مورد استفاده و استقبال دانشجویان و اساتید معارف قرار گیرد.
این اثر از سوی نشر معارف با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.
گروه انقلاب اسلامی از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۵۸۵ و رایانامه irs@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.
جهت آشنایی بیشتر با مطالب این اثر صفحه‌های آغازین کتاب را ملاحظه نمایید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی