کرسی ترویجی با عنوان «تحلیل و بررسی نظریه وجوب تحصیل حکومت در دوران غیبت در اندیشه امام خمینی(ره)»

کرسی ترویجی با عنوان «تحلیل و بررسی نظریه وجوب تحصیل حکومت در دوران غیبت در اندیشه امام خمینی(ره)»

سه شنبه, ۱۲ دی, ۱۴۰۲

کرسی ترویجی با عنوان «تحلیل و بررسی نظریه وجوب تحصیل حکومت در دوران غیبت در اندیشه امام خمینی(ره)» در تاریخ پنج‌شنبه ۷ دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۷ صبح، در دانشگاه معارف اسلامی و به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.
در این کرسی حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر روح‌الله شاکری (دانشیار دانشگاه تهران) به‌عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر حسین ارجینی (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر مسلم محمدی (دانشیار دانشگاه تهران) به عنوان ناقدین و نیز حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر سهراب مقدمی شهیدانی (استادیار دانشگاه معارف سلامی)، به‌عنوان دبیرعلمی حضور داشتند.
در ابتدا حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر شاکری ضمن بیان اهمیت و ضرورت بحث، با اشاره به مقدماتی، به ارائه بحث خود تحت عنوان «ادله وجوب تحصیل حکومت در عصر غیبت از نگاه حضرت امام خمینی(ره)» پرداختند. از نگاه ایشان مباحثی همچون: سنت و سیره رسول خدا (ص) و امامان معصوم علیهم‌السلام، لزوم استمرار اجرای احکام و قوانین اسلامی، ماهیت و کیفیت قوانین و احکام اسلام، لزوم انقلاب و خروج از حاکمیت طاغوت و شرک، روایات فراوان امر به معروف و نهی از منکر، لزوم حفظ اسلام توسط فقیهان در عصر غیبت، لزوم نفی ظلم و دفاع از مظلوم و محروم، لزوم وحدت اسلامی و… از جمله‌ی این ادله است.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمدی به عنوان یکی از ناقد کرسی، به طرح بحث و نقد نظرات ارائه دهنده محترم پرداختند. ایشان ضمن اشاره به مصادیقی (مانند اقدامات برخی شهرداری‌ها و اتفاقات بورس، اختلاسات و…) اذعان داشتند ممکن است این موارد را مخاطب جزو موارد استبداد و زور تلقی کند، لذا باید پاسخ مناسبی در این خصوص در مقدمه بحث بیان گردد. ایشان علاوه بر تبیین فقهی ولایت فقیه، تبیین اجتماعی و فرهنگی آن را نیز از مباحث مهم این حوزه عنوان کردند و به لزوم تفکیک بهتر بحث و تبیین هر چه بیشتر موضوع مردم سالاری دینی و ولایت فقیه اشاره نمودند.
حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر ارجینی به عنوان دیگر ناقد این کرسی نیز به ارائه نظرات و اشکالات متن کرسی پرداختند. ایشان با اشاره به میزان و معیار بودن اندیشه امام(ره) در انقلاب اسلامی، بحث تحریف اندیشه امام(ره) را به عنوان چالش مهم در بازخوانی منظومه فکری حضرت امام(ره) عنوان کردند و ضرورت بحث در خصوص اندیشه های امام(ره) را از مباحث مهم یاد کردند.
ایشان در ادامه خاطر نشان کردند که نقد اندیشه‌ی سایر علمای بزرگ شیعه، نباید موجب نادیده گرفتن خدمات آن بزرگان شود. حجت‌الاسلام دکتر ارجینی با تأکید بر تبیین هرچه بیشتر جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت و اشکالات آن در ابتدای مقاله، خاطر نشان کردند که ضرورت حکومت و تحصیل حکومت توسط فقیه در مباحثی مثل لزوم استمرار اجرای احکام و قوانین اسلامی، ماهیت و کیفیت قوانین و احکام اسلام باید بصورت تفصیلی تبیین گردد.
در پایان دبیر علمی این نشست حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر مقدمی شهیدانی با جمع‌بندی مجموع نظرات مطرح شده از طرف ارائه‌کننده و ناقدین محترم، نکاتی که لازم است به جهت غنای بحث توسط ارائه‌کننده محترم اصلاح گردد را بیان نمودند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی