گزارش برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «رضایت زناشویی اسلامی»

گزارش برگزاری کرسی ترویجی با عنوان «رضایت زناشویی اسلامی»

چهارشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۲

به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، کرسی ترویجی با عنوان «رضایت زناشویی اسلامی» در تاریخ ۱۷ بهمن ماه برگزار شد.
در این کرسی حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر جعفر جدیری (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) به‌عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمدرضا بنیانی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) و حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر محمدرضا جهانگیرزاده (استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)) به عنوان ناقدین و نیز حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر سید حسین حیدری (مدرس دانشگاه معارف اسلامی) به‌عنوان دبیرعلمی حضور داشتند.
در ابتدای این نشست ارائه‌دهنده محترم حجت‌الاسلام دکتر جدیری به تبیین اهمیت و فرآیند پژوهش و متن کرسی پرداختند و جهات کاربردی تحقیق را بیان نمودند. ایشان در ادامه این کرسی ضمن بیان اهمیت و جایگاه خانواده به افزایش آثار طلاق و تعارضات زناشویی اشاره کردند و عوامل و مؤلفه‌های رضایت زناشویی و قضاوت آن در فرهنگ‌های مختلف را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.
جناب آقای دکتر جدیری عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی در ادامه‌ی کرسی به فرآیند دستیابی به عوامل و مؤلفه‌های رضایت زناشویی در ساخت پرسشنامه‌های آن اشاره کردند و با تأکید بر اینکه مذهب جزء بسیار مهمی در فرهنگ است به تحلیل عاملی اکتشافی و تبیین مؤلفه‌های مستخرج پرداختند.
در ادامه‌ی این نشست ناقد محترم حجت‌الاسلام دکتر جهانگیرزاده ضمن تمجید از دقت جامع و علمی ارائه‌دهنده محترم به نقد دیدگاه‌های ایشان پرداختند. دکتر جهانگیرزاده عدم بیان تعریف جامع از رضایت زناشویی در متن کرسی، ابهام در چگونگی طبقه‌بندی مقوله‌ها، عام بودن اصطلاحاتی که در منابع اسلامی مورد جستجو قرار گرفته است از مقوله رضایت زناشویی، ابهام در دلیل تقسیم پرسشنامه به مهارتی و شخصیتی، ابهام در دلیل قرار گرفتن پایبندی مذهبی در کنار بقیه عوامل و… را از جمله نقدهای وارد به پژوهش حاضر عنوان کردند.
سپس جناب آقای دکتر بنیانی به عنوان ناقد دیگر کرسی به نقد نظرات ارائه‌دهنده محترم پرداختند. ایشان در ابتدا با اشاره به دقت و جامعیت علمی بحث به عنوان نقاط قوت پژوهش، عنوان کردند که در این تحقیق به عواملی مثل نقش‌ها، ساختار و مرزبندی و نگرش به ازدواج و خانواده پرداخته نشده و طرح مؤلفه پایبندی مذهبی و گونه‌های آن از جهت وسعت و ضیق بودن همخوانی ندارد.
عضو محترم هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی جداسازی دو عامل ارتباط کلامی و غیر کلامی در متن کرسی را به عنوان پیشنهاد برای کامل‌تر شدن پژوهش مطرح کردند.
در پایان این نشست ارائه‌کننده محترم ضمن پذیرش برخی از نقدها، به پاسخ در این خصوص و سوالات حضار محترم پرداختند و دبیر علمی کرسی جناب آقای دکتر حیدری با جمع‌بندی مجموع نظرات مطرح شده از طرف ارائه‌کننده و ناقدین محترم، نکاتی که لازم است به جهت غنای بحث توسط ارائه‌کننده محترم اصلاح گردد را بیان نمودند.
لارم به ذکر است مقاله مربوط به این کرسی را می‌توانید اینجا کلیک کنید.

منبع خبر: معاونت پژوهشی