گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای سید حمید حسینی وردنجانی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای سید حمید حسینی وردنجانی

دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای سید حمید حسینی وردنجانی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳۰ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع رساله: دیدگاه روشنفکران غرب باور درباره عمل و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره).
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور میر احمدی.
اساتید مشاور: جناب آقای دکتر برزگر و حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارجینی.
اساتید داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی باباپور گل افشانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد نوروزی فرانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده رساله
مواجهه سنت اسلامی با مدرنیته غربی در سالیان اخیر، موجب شکل گیری صورت بندی‌های متکثری در جوامع اسلامی و به خصوص ایران شده است. از جمله این جریانات فکری فعال در عرصه اجتماع و سیاست، جریان روشنفکری و روشنفکران غرب باور است.
در رساله حاضر تلاش شده است تا با استفاده از چارچوب جریان شناسی، این مسئله در قالب جریان تجددگرایی و برخی از روشنفکرانی که وابسته به این جریان و به نوعی غرب باور هستند، هر چند به زعم صاحب نظران نمی‌توان برای این موضوع و مصادیق آن، یک فرمول خاصی پیشنهاد نمود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. برای این منظور، ضمن برشماری مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی ره، به خصوص در رابطه با موضوعاتی همچون مواجهه با سنت و مدرنیته، نسبت میان دین و سیاست، و حکومت دینی، به دیدگاه انتقادی این روشنفکران در خصوص مبانی ذکرشده حضرت امام خمینی ره و نقد آنها پرداخته شده است.
با این توجه، سؤال اصلی تحقیق حاضر، چیستی مبانی انتقادی روشنفکران غرب باور در مورد اندیشه و عمل امام خمینی ره است. فرضیه رساله نیز این است که با توجه به مبانی انسان شناسی و معرفت شناسی روشنفکران غرب باور و مبانی معرفت شناسی و انسان شناسی الهی اسلامی امام خمینی، این نقد و مواجهه آنها با امام خمینی قابل فهم و عمیق خواهد بود.
از جمله یافته‌های تحقیق می‌توان به رویارویی و مواجهه عینی و عملی این روشنفکران و جریانات روشنفکری غرب باور در مواجهه با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی با توجه به مبانی نظری آنها اشاره کرد که با توجه به شناخت مبانی آنها و تقابل این دیدگاه با مبانی فکری و اندیشه‌ای امام خمینی می‌توان تحلیل عملکرد آنها را هم بر این اساس انجام داد. به گونه‌ای که اندیشه و عمل آنها در مواجهه با یکدیگر و در تقابل و نقد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قابل توصیف و تحلیل و درک است.

واژگان کلیدی
روشنفکران، روشنفکران غرب باور، جریان تجددگرا، امام خمینی ره، اندیشه سیاسی، بازرگان، سروش.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها