گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای مجتبی رستمی‌کیا

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای مجتبی رستمی‌کیا

دوشنبه, ۲۹ آذر, ۱۴۰۰

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای مجتبی رستمی‌کیا، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: بررسی تطبیقی مبانی فلسفی تعین معنای متن با تأکید بر دیدگاه جان سرل و شهید سید محمدباقر صدر.
استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی عبداللهی.
اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سعیدی روشن، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
در چرخش زبانی و کانون اصلی آن فلسفه زبان و در گسترش معناشناسی نوین، مسائل متکثر و مهمی مطرح شده است؛ از جمله این مسائل که به نوعی هسته مرکزی فلسفه زبان و معناشناسی جدید قلمداد می‌شود مسئله تعین معنای متن است. در این رساله، تعین معنای متن با توجه به معانی کثیری که تعین به لحاظ هستی‌‌شناختی، معناشناختی، معرفت‌‌شناختی و روش‌شناختی دارد مطرح شده و از میان آن‌ها تعین به معنای کشف مراد متکلم مورد بررسی ویژه قرار گرفته است. هر متفکری در پاسخ به مسائل خود از مبانی فلسفی سود برده است. آنچه در این رساله از دیدگاه خوانندگان محترم می‌گذرد بررسی تطبیقی مبانی فلسفی تعین معنای متن با تأکید بر دیدگاه جان سرل و شهید سید محمدباقر صدر خواهد بود. از میان مبانی فلسفی، مبانی معناشناختی و روش‌شناختی تعین معنای متن مورد بحث قرار گرفته است. جان سرل با تکیه بر نظریه افعال گفتاری، حیث التفاتی، و حیث التفاتی جمعی و با تأکید بر روش‌هایی همچون ارتکازات و توصیف‌های زبانی، طبقه‌بندی افعال گفتاری و قواعد و با تأکید بر انداموارگی مغز تعین معنای متن را تبیین کرده است؛ و از سوی دیگر شهید سید محمدباقر صدر با تکیه بر مباحث وضع و قرن أکید، نظریه استعمال، حجیت ظهور و نظامواره زبانی و تلاش‌های ویژه در فهم اجتماعی نص با تکیه بر روش استظهار و احتمالات، به نوعی تعریف طبیعی از تعین معنا دست یافته است. در این رساله سعی خواهد شد در چارچوب مفهومی: نشانه، قصد و حیث التفاتی، زبان، استعمال و سیاق و در چارچوب روشی: روش‌های شناخت مسئله، شناخت استدلال و شناخت نتیجه، مبانی معناشناختی و روش‌شناختی این دو محقق مورد بررسی قرار گیرد.

 

واژگان کلیدی
معناشناسی، تعین معنا، جان سرل، شهید صدر، فلسفه تحلیلی، زبان متعارف.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها