گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد بهمنی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد بهمنی

چهارشنبه, ۵ بهمن, ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای محمد بهمنی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: راهبردهای جهانی سازی مقاومت بر اساس اندیشه امام خمینی(ره).
استاد راهنما: جناب آقای دکتر یعقوب توکلی.
اساتید مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر نعیمیان و جناب آقای دکتر جوانی.
اساتید داور: جناب آقای دکتر خدادادی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید احمدی، جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
جهانی شدن یا جهانی‌سازی به اصل مسلم و اجتناب‌ناپذیر دنیای امروز تبدیل شده است. با همه مخالفان سرسخت و موافقان جزمی‌انگارش، اما سوال از حقیقت «امر جهانی» و ویژگی‌های آن، و راه‌های جهانی‌سازی آن و امکان امور چندگانه جهانی همچنان جای طرح و کنکاش دارد.
در این میانه، پیروزی و تداوم انقلابی بر بنیاد مقاومت و نفی سلطه و استعمار، با ویژگی‌هایی برخواسته از فطرت انسان، مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بنیانگذاران آن، از بسط و جهانی‌سازی آن سخن می‌گویند. در سرزمین مادری این انقلاب نیز، مخالفان و موافقان فراوانی، از جهانی‌سازی این انقلاب سخن گفتند. مهم‌ترین منادی بسط اندیشه مقاومت در جهان، امام خمینی(ره) بود. این رساله، جهانی‌سازی مقاومت را به عنوان اصل موضوعه خود قرارداده و با کنکاش و جستجو و تحلیل اندیشه‌ها، در پی کشف راهبردهای جهانی سازی مقاومت در اندیشه بنیانگذار آن است. شیوه استنادی و تحلیلی بیشترین کاربرد را در تدوین این رساله داشته است. ابتدا با تحلیل مفاهیم و مبانی اندیشه «جهانی‌سازی مقاومت»، چارچوب نظری بحث چیده شده است. سپس در سه سطح ملی، منطقه‌‌ای و جهانی، راهبردهای جهانی سازی مقاومت در ساحت‌های اجتماعی، سیاسی ـ امنیتی،‌ فرهنگی و اقتصادی بررسی شده است.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها