گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای مصطفی محسنی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای مصطفی محسنی

چهارشنبه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای مصطفی محسنی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامی سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: تقابل‌سازی فرهنگی جریان باستان‌گرا با اسلام در ایران معاصر.
اساتید راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر امیر محسن عرفان و جناب آقای دکتر امیر سیاه پوش
اساتید داور: جناب آقای دکتر سید روح‌الله پرهیزکاری، جناب آقای دکتر سید محمود سامانی، جناب آقای دکتر سید حسین فلاح‌زاده.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
این رساله با روش توصیفی ـ تحلیلی به موضوع تقابل‌سازی فرهنگی جریان ‌باستان‌گرا با اسلام در ایران معاصر پرداخته ‌است. در این پژوهش تلاش شده تا با معرفی چهره‌های شاخص، بسترهای نفوذی،‌ ساحت‌های بسط این تقابل‌سازی و ترفندهای آنان بررسی شود تا با تبین خطرات آنان، نخبگان فرهنگی با اشراف بیشتری برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرده و با ابزارهای گوناگون، سطوح مختلف اجتماعی را از خطر آنان آگاه سازد. امروزه خطرات این گروه جامعه اسلامی را تهدید می‌کند و غفلت در مقابله با آنان اثرات زیانباری را در پی خواهد داشت و یقینا راهکار مقابله با آن ارتقاء معلومات سطوح مختلف اجتماعی و آگاهی بخشی به آنان با بیان ترفندهای ‌باستان‌گرایان افراطی در این دو سده اخیر است.
یافته‎ی اصلی این نوشتار، ‌خود این نوشتار است. جمع‌آوری این حجم از مطالب مرتبط با ‌باستان‌گرایی و تحلیل آن،‌ اگر هیچ نوآوری نداشته باشد خود به عنوان یک دایره‌المعارف، نوآوری است.
با این حال یافته‌های تحقیق به شرح ذیل است: ثابت شد بین باستان‎گرایی مدرن با قوم‎گرایی سنتی، از قبیل نهضت شعبویه و قیام امثال بابک خرمدین تفاوت ماهوی وجود دارد. در ادامه تقسیم‌بندی نسل‎های ششگانه متمایل به باستان ارائه و نیز تبیین شد که نقطه آغازین هر سه طریق ورود ‌باستان‌گرایی به ‌ایران، غرب است. همچنین پرداختن به شخصیت کوروش،‌ بیان اهداف و انگیزه‌های غربی‌ها از بزرگ ‌نمایی وی از یافته‌های این نوشتار است. از همه مهمتر به دست‌ آوردن شگردها و ترفندهای ناسالم بسیاری از سوی این جریان جهت تغییر فرهنگ در ایران است. از آن جمله می‌توان به بزرگ‌نمایی ایران باستان و معرفی اسلام به عنوان عامل تخریب کننده آن اشاره کرد که با گزینش گزارش‌های مجعول در فتح ایران، جهت ایجاد حس تنفر از نژاد عرب انجام گرفت تا راه را برای اسلام ستیزی آنها هموار سازد.

 

واژگان کلیدی
باستان،‌ ‌باستان‌گرایی،‌ تقابل، فرهنگ،‌ معاصر ایران.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها