گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای مهرعلی لطفی قادیکلائی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای مهرعلی لطفی قادیکلائی

سه شنبه, ۱۰ آبان, ۱۴۰۱

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای مهرعلی لطفی قادیکلائی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: بررسی و تحلیل سیاست‌های رژیم صهیونیستی در مقابل جمهوری اسلامی ایران.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر یعقوب توکلی.
اساتید مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارجینی و جناب آقای دکتر مجتبی رحماندوست.
اساتید داور: جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان، جناب آقای دکتر محمداسمعیل خدادادی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد مهدی باباپور گل‌افشانی.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
بررسی و تحلیل سیاست‌ها و اقدامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در مقابل جمهوری اسلامی ایران، با توجه به ماهیت، اهداف و اصول حاکم بر سیاست‌ها و اقدامات سیاسی وامنیتی رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی ایران، همچنین بنا به رویدادهای سیاسی پس از انقلاب اسلامی ایران و بازتاب ایدئولوژی اسلام سیاسی انقلاب اسلامی در منطقه لبنان و فلسطین، موردنظر پژوهش این رساله قرار دارد. موضوع پژوهش این رساله، با استفاده از روش‌شناسی توصیفی ـ تحلیلی و سازماندهی علمی، به بررسی و تحلیل سؤال اصلی زیر؛ «سیاست‌ها و اقدامات سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در مقابل جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۹ الی ۲۰۰۷ میلادی ـ با توجه به رویدادهای سیاسی پس از انقلاب اسلامی و بازتاب آن در منطقه لبنان و فلسطین ـ چگونه بوده است؟ می‌پردازد.
مهم‌ترین یافته‌های بررسی و تحلیل موضوع پژوهش این رساله را می‌توان، به شرح زیر بیان کرد؛ یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عناصر حاکم بر چگونگی سیاست‌ها و هرگونه اقدامات خارجی رژیم صهیونیستی، مسئله انتقال و اسکان یهودیان پراکنده و سرگردان جهان به سرزمین موعود ـ فلسطین ـ، محسوب می‌شود. به‌گونه‌ای که این نگرش، به‌عنوان ارزش محوری در هرگونه سیاست‌ها و اقدامات رژیم مبتنی بر نژادپرستی، تبعیض نژادی، خشونت‌محوری، توسعه‌طلبی، تروریسم دولتی و استعماری تبدیل شده است.
بازتاب و تأثیرگذاری گسترده اندیشه و ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران، در شکل‌گیری وگسترش مبارزات مسلحانه و عملیات‌های شهادت‌طلبانه جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین، علیه مواضع و نیروهای متجاوز غربی و نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی، نقش اساسی و تعیین‌کننده داشته است. به‌گونه‌ای که این عملیات‌های مستمر شهادت‌طلبانه نیروهای جنبش حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین علیه مواضع، پایگاه‌ها و نیروهای نظامی رژیم اشغالگر صهیونیستی در مناطق مرزی‌ با لبنان و مناطق مختلف فلسطین اشغالی، سیاست‌ها و اقدامات تهاجمی و براندازانه رژیم صهیونیستی ـ در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق مرزی ایران ـ علیه جمهوری نو پای اسلامی ایران را، به اقدامات تدافعی خصمانه به‌منظور تضعیف و تحدید قدرت سیاسی، نظامی و… جمهوری اسلامی ایران ـ به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگترین حامی و پشتیبان جنبش‌های مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی ـ تبدیل کرده است.

 

واژگان کلیدی
سیاست خارجی، رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی فلسطین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها