گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای نبی اله عزیزی
سه شنبه, ۲ مهر, ۱۳۹۸به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای نبی اله عزیزی، مقطع دکتری، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی سه شنبه ۲۶/شهریور/۱۳۹۸ ساعت ۸ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید
موضوع رساله: مطالعه تطبیقی اصل مساوات در سیره اجتماعی امام علی (ع) و عملکرد خلفاء سه گانه.
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر جباری.
اساتید مشاور: جناب آقای دکتر بیات و حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیرمحسن عرفان.
اساتید داور: جناب آقای دکتر سیدحسین فلاح زاده، جناب آقای دکتر سیدضیاءالدین میرمحمدی، جناب آقای دکتر محمدحسین دانش کیا.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.
چکیده رساله
برابری انسانها از پایههای بنیادین نظام اجتماعی مدینهالنبی بود که در عصر خلفا به حاشیه رفت و بهجای آن بسیاری از مناسبات و معیارهای جاهلی بازتولید شد در مقابل، امام علی اصل مساوات را راهبرد حکومت خویش قرار داد. این نوشتاربرای اولینبار با ارائه شاخصههایی در حوزههای مساوات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به یک چارچوب نظری در سنجش دادههای تاریخی دست یافته است، سپس کوشیده است با روش مطالعه تطبیقی و استفاده از مفاهیم، اصطلاحات و ادبیات جامعهشناختی، ضمن معیار قرار دادن قرآن و سنت نبوی، نگرش، رویکرد و میزان پایبندی خلفا و امام علی را نسبت به اصل مساوات و آثار، پیامدها، تشابه، تفاوت و تعارضهای برآمده از این اصل را نشان دهد.
مطالعه این رساله نشان میدهد مبانی هستیشناسانه، انسانشناسانه، معرفتشناسانه، سبب شکلگیری معیارهای، «عربیت»، «قریشی»، «اموی»، «همپیمانی سیاسی» در توزیع منابع اجتماعی در مکتب خلفا شد و بهکار گیری این معیارها سبب تبعیض در انتخاب کارگزاران، دستیابی عناصر فاسد به مناصب، نادیده گرفتن نقش عامه در امور سیاسی، سلب امنیت، آزادی، کرامت از مخالفان سیاسی، تبعیض در اجرای حدود قانونی و قضایی، تشدید شکاف درآمدی و فعال کردن گسلهای قومی وقبیلهای گردید.
امام علی بر مبنای باور کامل به توحید و معاد وسنت نبوی و کرامت ذاتی انسان، با اجرای بدون تأخیر، ملاحظه و استثنای اصل مساوات، سبب حذف کارگزاران فاسد، مشارکت مردم در فرایندهای سیاسی، ایجاد امنیت همگانی، توزیع یکسان منابع اقتصادی، پاسداشت حقوق همه اقوام و گروههای اجتماعی بهویژه اعراب غیر قریش و عجمها شد که نتیجه آن احیای توازن و تعادل مدینه النبی بود.
از موارد مطمح نظر نویسنده در این جستار بررسی دستاوردها و پیامدهای اجرا و عدم اجرای مساوات اجتماعی در دوران خلفا و امام علی است. حذف اجتماعی و معرفتی اهلبیت، کاهش انسجام اجتماعی و تشدید تضادها و تنشهای اجتماعی وخشونتهای مدنی، فرقهگرایی، تسلط امویان برجامعه، شکلگیری امپراتوری عربی بهجای امت واحده نبوی، ازپیامدهای عدم اجرای مساوات اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی، بازتولید سرمایه اجتماعی و ارائه الگوی مطلوب حکمرانی و ترویج مکتب تشیع از نتایج اجرای مساوات اجتماعی در جامعه بعد از رحلت رسولالله میباشد.
در این رساله مبانی، معیار و عملکرد خلفا و سنت نبوی و علوی نسبت به اصل مساوات مورد مقایسه قرار گرفت که از ۴۹ مورد تطبیق داده شده ۶ مورد (۱۲درصد) تشابه، ۲۸ مورد (۵۷ درصد) تعارض، ۱۵ مورد (۳۰ درصد) تفاوت، بین سنت نبوی و علوی با مکتب خلفا و تنها دو مورد تفاوت بین سنت نبوی و علوی دیده میشود و در سایر موارد تشابه بین ایندو سنت وجود دارد. نتیجه اینکه سیاستها و اقدامات خلفا اغلب، ناشی از ساختار و ارزشهای جاهلی و عملکرد و سیاستهای امام برگرفته از آموزههای قرآن و سنت نبوی بود.
واژگان کلیدی
اصل مساوات، نابرابرهای اجتماعی، سنت، عملکرد، پیامبر، خلفا، امام علی (علیه السلام).