گزارش جلسه دفاع رساله سرکار خانم نسیمه رضائی

گزارش جلسه دفاع رساله سرکار خانم نسیمه رضائی

دوشنبه, ۲۹ آبان, ۱۴۰۲

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله سرکار خانم نسیمه رضائی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش انقلاب اسلامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
موضوع رساله: تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در منابع و اسناد آمریکایی.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر یعقوب توکلی.
اساتید مشاور: جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان و جناب آقای دکتر سهراب مقدمی شهیدانی.
اساتید داور: جناب آقای دکتر موسی حقانی، جناب آقای دکتر امیر سیاهپوش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ابوذر مظاهری مقدم.
جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام‌الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت.
در ادامه داوران محترم به نقد رساله پرداخته و نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به نقد داوران پاسخ داده و یا برخی را پذیرفتند تا اصلاح شود. سپس اساتید به جهت ارزشیابی رساله به شور نشسته و نمره را مشخص نمودند. به بعد از آن صورتجلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

 

چکیده رساله
واقعه عظیم انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد توجه اندیشمندان جهان بوده و آثار فراوانی در زمینه روایت حوادث انقلاب ایران و تحلیل وقایع آن نگارش یافته است. اما به طور خاص برای سیاستمداران و محققان آمریکایی پرداختن به تاریخ انقلاب ایران اهمیتی ویژه داشته است. تحقیق حاضر با طرح این پرسش که رویکرد این افراد در نگارش تاریخ انقلاب اسلامی چه بوده، با روش تحلیل ماهیت این آثار و تطبیق محتوای آنها با حقایق تاریخی و بعضاً مراجعه به اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا، رویکرد آنها را کشف و میزان واقع‌نما بودن این آثار و پایبندی آنها به بیان حقایق تاریخی را نیز مورد بررسی قرار داده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد با توجه به این حقیقت که سقوط حکومت پهلوی به عنوان پایگاه نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، رویدادی عظیم، تکان‌دهنده و البته فاجعه‌بار برای آمریکا محسوب شده و نزد برخی، دولت کارتر به اهمال دربرابر انقلاب ایران متهم بوده است؛ رویکرد مقامات دولت آمریکا در انتشار این خاطرات، رویکردی توجیهی بوده و به دنبال ارائه دلایلی هستند که عملکرد خود را موجه و درست جلوه داده و خویش را از اتهامات وارده مبرا سازند. از این رو برای رسیدن به مقصود، این افراد در ثبت وقایع و حقایق انقلاب اسلامی ایران، از بیان بسیاری از حقایق خودداری نموده‌، تا حد زیادی جانب صداقت را رعایت نکرده و به تحریف حقایق تاریخی مبادرت نموده‌اند. اما درمورد اندیشمندان آمریکایی، با توجه به اذعان آنها مبنی بر غیرقابل تصور بودن چنین انقلابی، رویکردشان در ثبت و تحلیل تاریخ انقلاب، تحقیقی و یافتن علل این واقعه عظیم یا اثبات چرایی وقوع انقلاب ایران براساس فرضیات مدنظرشان بوده و در این روایت و تحلیل نیز برخی جانب واقع‌گرایی را بیشتر مراعات نموده و برخی دیگر نیز به نفع اثبات فرضیه مدنظرشان از توجه به بسیاری حقایق تاریخی صرفه‌نظر کرده‌اند.

 

واژگان کلیدی
انقلاب اسلامی ایران، تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ایران، خاطرات مقامات آمریکایی، مقامات دولت کارتر، تاریخ‌نگاری پژوهشی، تاریخ‌نگاری توجیهی.

منبع خبر: معاونت آموزشی - واحد امور پایان نامه ها