گزارش نشست علمی «راهکارهای انتقال پیام اثربخش و تجربیات ماندگار تبلیغ غدیر در مخاطب غیرشیعه»

گزارش نشست علمی «راهکارهای انتقال پیام اثربخش و تجربیات ماندگار تبلیغ غدیر در مخاطب غیرشیعه»

سه شنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۲

به همت مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، نشست علمی «راهکارهای انتقال پیام اثربخش و تجربیات ماندگار تبلیغ غدیر در مخاطب غیرشیعه» با سخنرانی آیت‌الله حسینی قزوینی یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار گردید.
آیت‌الله حسینی قزوینی در ابتدای این نشست بحث گسترده‌ای در خصوص نشر معارف اهل‌بیت علیه‌السلام و احقاق حق امیرالمؤمنین علیه‌السلام به صورت تخصصی ارائه فرمودند.
ایشان فرمودند: بهترین راهکار نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام در سه راه خلاصه می‌شود: ۱. معرفت‌افزایی ۲. روشنگری ۳. شبهه‌زدایی.
آیت‌الله حسینی قزوینی ادامه دادند: مهمترین مسئله‌ای که در برابر مخالفین غدیر باید در نظر داشته باشیم این است که به جای ده‌ها دلیل اثبات حقانیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ماجرای غدیر، دو یا سه دلیل بسیار قطعی و محکم ارائه کنیم چون اگر یکی از آن ده‌ها دلیلی که برای اثبات حقانیت شیعه برمی‌شمریم، سند و دلیلش ضعیف باشد، آنها از این یک دلیل نقض‌شده استفاده می‌کنند و مابقی دلایل را هم با همین قیاس تضعیف می‌کنند.
همچنین بیان فرمودند که در مسئله غدیر شش موضوع باید تبیین شود:

۱. حدیث غدیر و امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام؛
۲. کثرت طرق و روات حدیث غدیر؛
۳. حدیث غدیر در صحاح و سنن؛
۴. دلالت حدیث غدیر بر امامت؛
۵. خطبه غدیر در منابع شیعه و سنی؛
۶. احتجاج معصومین علیهم‌السلام به حدیث غدیر.

 

ایشان ضمن توضیح این شش اصل به این مطلب اشاره کردند که حدیث غدیر غیر از خطبه غدیر است و بر خلاف اینکه حدیث غدیر در بسیاری از کتب معتبر اهل سنت ذکر شده اما خطبه غدیر گویا فقط در کتاب طبرانی صفحه ۲۰۰ چاپ مکتب ابن تیمیه آمده است.
ایشان شبهات اساسی وهابیت در حدیث غدیر را هفت مورد ذکر کردند:

۱. شبهه ابن تیمیه در صحت حدیث غدیر؛
۲. حدیث غدیر و شکایت جیش یمن؛
۳. چرا ولایت علی علیه‌السلام در مکه صورت نگرفت؛
۴. شبهه وهابیون در کلمه مولی؛
۵. عدم حضور حضرت علی علیه‌السلام در غدیر؛
۶. تکذیب «اَللَّهُمَ والِ مَنْ والاهُ»؛
۷. عدم استناد علی علیه‌السلام به غدیر.

 

ایشان با اشاره به حدیث ثقلین که بهترین حدیث متقن و قوی برای اثبات حقانیت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و اهل‌بیت پیامبر علیهم‌السلام است، بر این مطلب تأکید کردند که تمام مراجع بزرگوار شیعه و خصوصاً امامین انقلاب، در مواضع گوناگون از مکتب تشیع دفاع کرده‌اند و حتی حضرت امام خمینی قدس سره در وصیت‌نامه سیاسی الهی‌شان حدیث ثقلین را آورده‌اند و بر حقانیت شیعه تأکید کرده‌اند.
در پایان نشست، آیت‌الله حسینی قزوینی به پرسش‌های حاضرین پاسخ گفتند.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی