Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 128

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نقش آموزه های قرآن کریم در تکوین انقلاب اسلامی

نویسنده: سیدقربان موسوی چاشمی
استاد راهنما: نجف لک زایی -
استاد مشاور: محمد فاکر -
استاد داور: غلامرضا بهروزی لک -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 10/04/1388
چکیده:

چكيده:
واژگان كليدي: انقلاب، اسلام، قرآن و انقلاب اسلامي است.
موضوع تحقيق با عنوان «نقش آموزه‌هاي قرآن كريم در تكوين انقلاب اسلامي» مي‌باشد كه اين موضوع در چهار فصل بيان مي‌شود.
فصل اول؛ درباره «مفاهيم، كليات و چارچوب نظري» است كه شامل سه گفتار مي‌باشد. گفتار اول به معناي لغوي و مفاهيم اجتماعي و سياسي انقلاب و همچنين تعريف آن براساس ويژگي‌ها پرداخته و ويژگي‌هاي انقلاب و ضرورت آن از نگاه قرآن كريم مورد بررسي قرار مي‌گيرد و آنگاه به تعريف از اسلام و قرآن كريم پرداخته مي‌شود.
فصل دوم؛ در قالب سه گفتار به بررسي نقش آموزه‌هاي قرآن كريم در تكوين رهبري انقلاب مي‌پردازد. در گفتار اول، رهبري و ولايت در نگاه قرآن كريم مورد بررسي واقع شده و از منظر قرآن؛ انسان، ولايت، اصل حاكميت و ويژگي‌هاي رهبر تبيين مي‌شود. در گفتار دوم، رهبري در عصر غيبت با طرح «نظريه ولايت فقيه» تبيين شده و كم و كيف استقرار آن، معنا و پيشين اجمالي آن به همراه ادله و ديدگاه فقهاء مورد بحث قرار مي‌گيرد و در گفتار سوم با تبيين ملاك‌ها و معيارهاي رهبري در قرآن و رهبري حضرت امام خميني (ره)، به نقش قرآني رهبري در شكل‌گيري انقلاب پرداخته مي‌شود.
فصل سوم؛ به نقش آموزه‌هاي قرآن كريم در تكوين جامعه مطلوب انقلاب مي‌پردازد. نخست در گفتار اول اين فصل، به ويژگي‌هاي فرهنگي و مذهبي جامعه مطلوب قرآني در ابعاد ايجابي و سلبي اشاره شده و در ادامه در گفتار دوم، ويژگي‌هاي سياسي جامعه مطلوب قرآني بيان مي‌گردد و سپس در گفتار سوم نقش آموزه‌هاي مكتبي قرآني در تكوين انقلاب اسلامي تبيين مي‌گردد.
فصل چهارم؛ درباره نقش آموزه‌هاي قرآن كريم در بسيج كردن عمومي مردم در متن انقلاب اسلامي است. در اين فصل، گفتار نخست به بررسي مباني قرآني مشاركت مردم در امر سياست در قالب ابعاد ايجابي و سلبي پرداخته شده و در ادامه در گفتار دوم زمينه‌هاي مشاركت مردم در تحول نظام اجتماعي به همراه رهبري انقلاب مورد بررسي قرار گرفته و نهايتاً در گفتار پاياني انقلاب اسلامي بر اساس مباني قرآن مورد تحليل قرار مي‌گيرد.
در آخر هم خاتمه (جمع‌بندي و نتيجه‌گيري) و كتابنامه است.