Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 221

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نظریه توسعه سیاسی امام خمینی (ره)

نویسنده: غلامرضا اسم حسینی
استاد راهنما: نجف لک زایی -
استاد مشاور: مصطفی ملکوتیان -
استاد داور: محمدرحیم عیوضی - محمد جواد نوروزی فرانی - یحیی فوزی - منصور میراحمدی چناروئیه -
مقطع: دکتری
گرایش: انقلاب اسلامی
تاریخ دفاع: 10/12/1390
چکیده:

چكيده
اسلامی سازی علوم انسانی ، به منظورساختن جامعه اسلامی بر اساس آن ، از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری و مراکز آموزشی و پژوهشی در جمهوری اسلامی ایران است از این میان بحث توسعه و بویژه توسعه سیاسی ، دغدغه کارگزاران حکومتی و احزاب و جریان های سیاسی است امام خمینی (ره) با قیام علیه استبداد و استعمار و تاسیس جمهوری اسلامی بیش از هر کس دیگری ارائه کننده مسیر جدیدی در حوزه توسعه سیاسی پیش روی ایرانیان و جهانیان بوده است

با توجه به آنچه آمد سئوال اصلي رساله اين است كه نظريه توسعه سياسي امام خميني بعنوان بزرگ رهبر اسلامي در منطقه و جهان چيست و داراي چه مؤلفه¬ها و ويژگيهائي مي¬باشد رساله حاضر با مبنا قرار دادن دو پارادایم الهي و غير الهي، نظريه¬هاي مربوط به توسعه سياسي را در يك بحث محتوائي واستنباطی و در عین حال مقايسه¬اي در سه دسته تعالي-گرا، دنياگرا و متعارف تقسيم كرده¬است و با بهره گیری از چهارچوب علل اربعه فلسفی ونقد نظريات توسعه سياسي متدانيه و متعارف و بيان شاخصه¬هاي آنها، نظریه توسعه سياسي متعاليه امام خميني را كه برخاسته از هستي¬شناسي، انسان-شناسي الهي است و بر پايه حكمت متعاليه در بردارنده معرفت¬شناسي عقلاني ، وحياني ، شهودي عرفاني مي¬باشد مورد بحث و بررسي قرار داده است.
مؤلفه¬هاي اصلي اين رساله در مرحله اول تبيين مباني عرفانی، فلسفي، فقهي و اخلاقي امام می باشدو در مراحل بعدي ضمن بیان الگوها و اشکال نظریه های توسعه سیاسی ، الگوهای نظريه توسعه سياسي متعاليه و سطوح مختلف آن را در سطح ملي، منطقه¬اي و جهاني به اندیشمندان و جامعه علمی و تحقیقاتی عرضه می کند و در قالب يك نظريه نظام مند كارگزاران و نهادهاي اجتماعي سياسي رادرچهارچوب رهيافتهاي مهم اسلامي يعني كتاب ،سنت، عقل و شهود مورد بحث و بررسي قرار می گیرد در اين نظريه ،غايت تمام امورات هستي از جمله انسان و جامعه ،خشنودی و قرب الی الله است این نظریه متضمن سعادت دنيوي و اخروي انسان و جامعه اسلامي است و در شکل یک نظام سياسي اجتماعي اسلامي متعاليه مشاركت تمامي آحاد امت اسلامي را حول محور فضائل اخلاقي و معنوي مي¬طلبد اين نظريه با مباني و بنيانهاي قوي خود چهار الگوي توسعه سياسي نبوي،‌علوي ، مهدوي و ولايت فقيه را ارائه مي¬دهد و بر اساس اين الگوها مي¬تواند متناسب با ويژگيهاي ديني، اسلامي و بومي در راستای رسيدن به زندگي و بقاي ابدي در متن حیات اجتماعي ،مردم-سالاري ديني، آزادي، مشاركت، عدالت و كرامت، امنيت و ثبات و آسايش و آرامش و نهادينگي و كارآمدي نظام سياسي اجتماعي را به جامعه بشري به ارمغان بياورد.
ویژگی اصلي نظريه توسعه سياسي متعاليه امام خميني را مي¬توان درانطباق با آموزه¬هاي ديني و قرآني و روايات و مبتنی بر واقعيتها و نيازهاي موجود جامعه دانست که با ادبيات و گفتمان خاص ديني و بومي بيان شده است بنحوي كه در اين گفتمان الگوي تعالي و پيشرفت جايگزين الگوي توسعه ونوسازی شده و مي¬تواند در محور تعالي انسان و جامعه بر مبناي فطرت ،شريعت و عقلانيت پاسخگوي نیازها و خواسته های حيات اجتماعي ، سياسي امروز بشريت بوده و در قالب نظام مردم سالاری دینی ، زمینه ساز سعادت در دنیا وآخرت باشد


واژگان کلیدی : توسعه سیاسی ، سعادت ، توسعه سیاسی متعالیه ، توسعه سیاسی متدانیه ، توسعه سیاسی متعارف