Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 223

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

ارائه الگوی توسعه عدالت در سازمان از دیدگاه قرآن و روایات با توجه به الگوهای موجود در این زمینه

نویسنده: حبیب محمد نژاد چاوشی
استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه -
استاد مشاور: علی اصغر پورعزت -
استاد داور: محمدعلی رضایی رنانی (اصفهانی) - حسن زارعی متین - حسین خنیفر -
مقطع: دکتری
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 27/02/1393
چکیده:

چكيده
معرفي موضوع: عدالت سازماني از موضوعات بسيار مهم اجتماعي است كه به موضوع تعاملات بين رؤساي سازمان با زيردستان مي‌پردازد و در صدد اصلاح قوانين و رويه‌ها و اقدامات و رفتارهاي بين آنها با شاخص عدالت است. اين نوشته از ديدگاه قرآن و احاديث، به اين موضوع مي‌پردازد.
اهميت و كاربرد: سازمان، مهم‌ترين پديدة اجتماعي معاصر است و برقراري عدالت در آن، باعث حل شدن مهم‌ترين مسئله در سازمان؛ يعني ظلم و نيز باعث افزايش كارايي كارمندان و بهبود وضعيت روحي آنها مي‌شود. سازمان به حدي در جامعة امروزي توسعه يافته است كه به جرئت مي‌توان گفت اصلاح سازمان؛ يعني اصلاح جامعه. تا به حال مباحثي كه در خصوص عدالت سازماني ارائه شده، اكثراً برگرفته از منابع غربي بوده و با توجه به اينكه عدالت از جمله موضوعاتي است كه در جامعة اسلامي به خصوص شيعي به طور عام تبيين و تشريح مي‌شود، اسلامي و بومي بودن اين مباحث ضروري‌تر است.
هدف تحقيق بررسي موضوع عدالت سازماني در منابع اسلامي است تا به كمك آن الگويي اسلامي در خصوص توسعة عدالت سازماني ارائه دهد. لذا از جمله تحقيقهاي كاربردي محسوب مي‌شود.
روش تحقيق: روش تفسير قرآن به قرآن و قرآن با احاديث و با استفاده از تحليل محتوا.
روش گردآوري اطلاعات: روش گردآوري اطلاعات، كتابخانه‌اي و مطالعة اسناد و مدارك و مصاحبه با خبرگان است.
نتايج و يافته‌ها: ‌عدالت همانند حق در تعريف و توصيف، معنايي وسيع دارد و در قرآن، متأثر از موصوف، عدالت داراي هشت معني است.
عدالت در سازمان، به دو بخش «سازمان عادل»، که شامل عدالت در تمام اجزاي نرم و سخت سازمان است و «عدالت سازماني»، كه شامل رفتارها و روابط سازمان با خداوند، خود و ديگران است تقسيم مي‌شود. لذا بحث از عدالت در سازمان؛ يعني بحث از اهداف عالي عادلانه، ساختار عادلانه، راهبرد عادلانه، نيروي انساني عادلانه، نظامهاي عادلانه، سبكهاي مديريتي عادلانه، رابطة عادلانه با خداوند، رابطة عادلانه با ديگران و رابطة عادلانه با خود (عدالت توزيعي، رويه‌اي و مراوده‌اي). عدالت در سازمان از ديدگاه قرآن و روايات، توحيدمحور و حق‌مدار و داراي آرمان است.
واژگان كليدي: عدالت، عدالت سازماني، الگوي توسعه عدالت سازماني، جامعه عادل، سازمان عادل، قرآن و روايات.