Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 398

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

علل گرایش به عرفانهای کاذب

نویسنده: معصومه استودان
استاد راهنما: رضا حاجی ابراهیم -
استاد مشاور: محمدحسین پوریانی -
استاد داور: عبدالحسین خسروپناه -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: اخلاق اسلامی
تاریخ دفاع: 15/06/1393
چکیده:

چکیده
از اصیل¬ترین گرایشات انسانی، گرایشات عرفانی اوست که در جهت یابی این تمایلات بسیاری از عوامل درونی و بیرونی تأثیر گذارند. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، مهمترین عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) گرایش به عرفان¬های کاذب مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که عرفان¬های کاذب تنها در صدد پاسخ¬گویی به بعضی از ابعاد وجودی انسان می¬باشند، و خدا و قرب به خدا در مکتب¬شان وجود ندارد. بلکه هدف¬شان را رساندن انسان به آسایش و آرامش از طریق بعضی از اعمال و حرکات بی¬معنا، معرفی می¬کنند. در نتیجه در دور کردن افراد به خصوص جوانان، از دین و عرفان حقیقی نقش بسزایی دارند.
لذا تلاش شده تا با شناسایی این عوامل، بتوان از پیشروی این عرفان¬ها و دین¬گریزی و متمایل شدن جوانان به سمت این فرقه¬ها جلوگیری کرد. زیرا زمانی که علل به وجود آمدن یک انحراف مشخص شود، برای درمان و پیشگیری آن می¬توان اقدام نمود و با راه¬کارهایی که اسلام در این زمینه بیان کرده، جامعه و فرد را از آن انحراف و تأثیرات منفی آن نجات داد.
بر اساس نتایج به دست آمده، می¬توان ضعف معرفت، نداشتن شناخت درستی از گرایشات فطری، جهل نسبت به دین و عرفان حقیقی، مشکلات مالی و خانوادگی، سبک جدید زندگی، دلایل سیاسی و ... از مهم¬ترین عوامل گرایش روز افزون به این فرقه¬ها عنوان نمود.
کلید واژه¬ها: عرفان، عرفان حقیقی، عرفان کاذب، ملاک¬های عرفان حقیقی، ملاک¬های عرفان¬های کاذب