Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 441

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

تبیین و تحلیل پاسخهای اهل بیت (ع) به شبهات اعتقادی در باب خداشناسی در کتاب توحید صدوق

نویسنده: مریم رسول نژاد
استاد راهنما: حسین مظفری -
استاد مشاور: غلامحسین گرامی -
استاد داور: سید احمد غفاری قره باغ -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 04/10/1393
چکیده:

چکيده
يکي از مباحث مهم اعتقادي بحث خداشناسي است. در اين زمينه اهل بيت (عليهم السلام) به عنوان احياگران بزرگ توحيد مباحث دقيق و عميقي بيان فرمودند و به شبهات مطرح از سوي افراد و گروههاي مختلف پاسخ دادند در اين پژوهش به بررسي و تبيين اين پاسخ‌ها، در سه حوزه ذات و صفات و افعال پرداخته شد.
در حوزه ذات، با توجه به پاسخ‌هاي اهل بيت (عليهم السلام)، وحدت عددي و نوعي از خداوند نفي شده و وحدت حقيقي براي خداوند اثبات شد. و در فهم‌پذيري اوصاف خداوند هم، تشبيه و تنزيه از ذات خداوند نفي شد و تنزيه در عين تشبيه و تشبيه در عين تنزيه براي خدا ثابت شد و به سؤالات مطرح در مورد صفات سلب شده از ذات خداوند بر اساس پاسخ‌هاي اهل بيت (عليهم السلام) اشاره شد در حوزه صفات، ضمن نفي نظريه اشاعره و معتزله، نظريه عينيت ذات با صفات اثبات شد ودر ادامه به شبهاتي که در مورد برخي از صفات ذاتي و فعلي و همچنين خبري در روايات مطرح شده، اشاره شد.
در حوزه افعال، به حقيقت قضا و قدر در پاسخ‌هاي اهل بيت (عليهم السلام) به خصوص سازگاري آن با اختيار انسان تأکيد شد و سپس بداء و جايگاه آن در تقدير مشروط بيان شد و در ادامه با ردّ نظريه جبر و نظريه تفويض، نظريه امر بين الامرين که جمع بين فاعليت خدا و فاعليت انسان است براساس پاسخ‌هاي اهل بيت (عليهم السلام) اثبات شد و در ضمن هر بخش نکات مهم مورد استفاده در روايات بيان گرديد.
روش اين پژوهش توصيفي تحليلي و بر اساس کتاب شريف توحيد صدوق صورت گرفت.
واژگان کليدي: سؤال، شبهه، اهل بيت، صدوق، توحيد صدوق