Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 452

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

شیوه پیامبر (ص) در مواجهه با سنن جاهلی با تاکید بر چهار آیه

نویسنده: جواد انصاری
استاد راهنما: محمدرضا جباری -
استاد مشاور: محمدحسین دانشکیا -
استاد داور: محمدابراهیم ایزدخواه -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ دفاع: 01/02/1394
چکیده:

چکيده
اسلام در مواجهه با آداب و رسوم جاهلي بعضي از آن¬ها را تأييد، تعدادي را اصلاح، و با تعدادي، مخالفت و مبارزه کرده است. اين پژوهش، درصدد پاسخ¬گويي به اين پرسش¬ها است که پيامبر(ص) در مواجهه با سنن¬جاهلي، چه شيوه¬هايي اتّخاذ فرمودند؟ با چه روش¬هايي، زندگى عرب را دگرگون و ارزش¬هاى نوين آفريدند؟
هدف اين تحقيق، معرّفي شيوه¬هاي اسلام در مواجهه با سنن جاهلي است تا اولاً مسلمانان با به¬کارگيري آن¬ها، در آيينشان ثابت قدم مانده و در اعتقاداتشان از آسيبِ شبهات و وسوسه¬هاي دشمنان، مصون باشند؛ و ثانياً غيرمسلمانان، به اسلام و رهنمودهايش آشنا شده و با کارگيري آن در زندگي، سعادت ابدي نصيبشان گردد.
دامنه¬ي پژوهش، اختصاص به چهار آيه از قرآن دارد که عنوان «جاهليّت» در آن¬ها به کار رفته است؛ آياتي که به ويژگي¬هاي مختلف عقيدتي، اخلاقي و رفتاري اشاره دارند.
روش¬کار چنين است که ابتدا نمونه¬هايي از باورها و پندارها، تعصّبات، داوري¬ها و خودنمايي¬هاي(تبرّج) جاهلي اعراب، در عصر جاهليّت، بازگو و اندکي با عصر حاضر مقايسه گرديده و در انتهاي هر فصل که مهم¬ترين بخش تحقيق مي¬باشد، شيوه¬ها و راه¬کارهاي مواجهه با هريک از اين نمونه¬ها بيان شده است؛ از جمله¬ي اين راه¬کارها که در هر عصري، براي مقابله با هر انديشه و رفتار غلطي، مناسب مي¬باشد، موارد زير مي¬باشد: تعليم¬و¬تربيت و مبارزه با جهل¬و¬ناداني، توجه¬دادن به معاد، ضد¬ارزش نشان¬دادن ارزش¬هاي¬ جاهلي، آگاهي¬بخشي درباره¬ي اعمال ناشي از تعصّب جاهلانه، دوري¬ جستن از تهييج احساسات ناشي از تعصّبات¬جاهلي، اجراي¬صحيح احکام و... . تحقيق حاضر با روش توصيفي- تحليلي و با رويکرد تاريخي نگاشته شده است.
واژگان کليدي: ظنّ¬جاهلي، حميت¬جاهلي، حکم¬جاهلي، تبرّج¬¬جاهلي، شيوه¬هاي برخورد پيامبر(ص) با سنّت¬هاي جاهلي.