Thesis_info



جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 514

توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.

عنوان پایان نامه:

نو یافته هایی در تحلیل محتوایی آیه تطهیر با بهره گیری از سیاق و روایات، مبانی زبان و ادبیات عرب و تطبیق منابع شیعه و سنی

نویسنده: رضا عطایی مرغملکی
استاد راهنما:
استاد مشاور: محمد فاکر -
استاد داور: محمد رضا امامی نیا -
مقطع: کارشناسی ارشد
گرایش: مبانی نظری اسلام
تاریخ دفاع: 16/12/1394
چکیده:

چکيده
آيه 33 سوره احزاب که معروف به آيه ¬تطهير است در ميان آياتي قرار گرفته که برخي احکام را با سه عنوان خطاب به بستگان پيامبر صلي¬الله عليه وآله وسلم تذکر داده است. خبر اصلي در اين آيه وجود طهارت و اذهاب رجس از اهل¬بيت به اراده الهي مي¬باشد. اختلاف ضميرهاي اين قسمت از آيه با آيات قبل و بعد باعث اختلاف ديدگاه¬ها در تعيين مصداق اهل¬بيت و مفهوم اراده و بتبع در گستره-ي معنايي رجس و تطهير شده است. حال با توجه به نقش محوري آيه تطهير در اثبات قرآني «عصمت» لازم است پژوهشي براي تبيين دقيق اين آيه صورت بگيرد.
هدف از اين پژوهش تعيين مفهوم اراده، اذهاب رجس، تطهير و همچنين شناخت مصداقي انسان-هايي است که با اراده خود به عالي¬ترين درجه عصمت و طهارت دست يافته¬اند و به جهت طهارت مي¬توانند مرجع مطمئني در مسائل علمي، ديني و سياسي جامعه باشند.
دستاورد تتبع اين تحقيق تعيين مصداق اهل¬بيت و اثبات اراده تکويني در قالب تشريع (نه فارغ يا نافي از تشريع) مي¬باشد. همچنين اين تحقيق توانسته با بهره¬گيري از ظهور الفاظ، آيات و روايات اثبات کند که معناي «رجس» در اين آيه فراتر از تمام نقائص است و با توجه به نکات ادبي موجود در آيه، معناي دقيق اذهاب رجس، زدودن نيست، بلکه مي¬تواند به معناي دفع و مانع شدن الهي، با اختيار اهل¬بيت باشد.
کليد واژه: اهل¬بيت، تطهير، عصمت، اذهاب رجس، اراده¬ تکويني و تشريعي، معارف قرآن و حديث