جزئیات پایان نامه انتخابی شماره 62
توجه: دریافت فایل الکترونیکی پایان نامه ها فقط برای افراد دارای مجوز قابل دسترس می باشد.
عنوان پایان نامه: |
بررسی رابطه عقل و ایمان از منظر آیت الله جوادی و کرکگارد |
نویسنده: |
رضا زند وکیلی |
استاد راهنما: |
حسن پناهی آزاد - |
استاد مشاور: |
ابوذر رجبی - |
استاد داور: |
غلامحسین گرامی - |
مقطع: |
کارشناسی ارشد |
گرایش: |
مبانی نظری اسلام |
تاریخ دفاع: |
04/11/1396 |
چکیده: |
چکیده عقل و ایمان و رابطه میان آن دو از حساسترین و اثر گذارترین مقولات گفتمان دینی، مباحث کلامی و فلسفی بشمار میرود و در مورد آن نگارشهای متعددی صورت گرفته است. در این تحقیق در ضمن پرداختن به معانی لغوی و اصطلاحی عقل و ایمان و نوع رابطه این دو در نظرگاه آیت الله جوادی آملی و كركگارد، به نقدهای مهم عقلگرایی اعتدالی بر ایمانگرایی كركگارد اشاره شد. كركگارد عقل را در سپهر اخلاقی و مرحله قبل از حیطه ایمان، محصور دانسته و متعلق ایمان را دور از دسترس عقل ضعیف انسانی میداند. او معتقد است ایمان از جنس معرفت نیست و از درون میجوشد و شورمندانه عمل میشود و «خدای متجسد» که متعلق اصلی ایمان است، ایمان آوردنی است نه فهمیدنی. عقل در نگاه كركگارد استفادههایی حداقلی دارد و برای صیانت از حریم دین و خدا، باید عقل را طرد نمود و لازمه رسیدن به خدا و عشق واقعی، پیمودن مسیر «ترک نامتناهی» و جهش از روی دیوار عقل است و این همان ایمانگرایی كركگارد است که به ایمانگرایی افراطی شهرت دارد. آیت الله جوادی آملی میان عقل و ایمان تعاملی سازنده و راه گشا، قائل شده و با نگاهی مصباحی به عقل در عرصه ی ایمان، عقل را با تمامی معانی یاد شده، در مفهوم ایمان دخیل دانسته و محصول آن میداند. در نگاه ایشان، راه دستیابی به اطمینان و آرامش، کسب براهین نظری منتهی به بدیهیات بوده و این راه جمع میان شور و شعور است و عقل در کنار نقل، دو ابزار هدایت بشر در قالب درونی و بیرونیاند. فاصله گرفتن از عقل و تکیه بر احساسات و درونگرایی بدون معیار، سر از گمراهی، نسبیت و از بین رفتن دین درمیآورد و این به نوعی نقض غرض مدعیان ایمانگراییست؛ و این بیان، همان ادعای عقلگرایی اعتدالی است. واژگان کلیدی عقل، ایمان، رابطه عقل و ایمان، ایمانگرایی، عقلگرایی، آیت الله جوادی آملی، كركگارد. |