برگزاری چهل و یکمین جلسه تفسیر نهج البلاغه توسط استاد مجد فقیهی

برگزاری چهل و یکمین جلسه تفسیر نهج البلاغه توسط استاد مجد فقیهی

پنجشنبه, ۱۹ مهر, ۱۳۹۷

تفسیر نهج البلاغه توسط استاد مجد فقیهی روز سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷ در نمازخانه دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه استاد به تفسیر حکمت ۲۵۷ نهج البلاغه پرداختند.

حضرت در این کلام نورانی به کمیل بن زیاد نخعى  فرمودند :

یَا کُمَیْلُ، مُرْ أَهْلَکَ أَنْ یَرُوحُوا فِی کَسْبِ الْمَکَارِمِ، وَیُدْلِجُوا فِی حَاجَهِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ. فَوَ الَّذِی وَسِعَ سَمْعُهُ الاْصْوَاتَ، مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلاَّ وَخَلَقَ آللّهُ لَهُ مِنْ ذلِکَ السُّرُورِ لُطْفاً. فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَهٌ جَرَى إِلَیْهَا کَالْمَاءِ فِی انْحِدَارِهِ حَتَّى یَطْرُدَهَا عَنْهُ کَمَا تُطْرَدُ غَرِیبَهُ الاْبِلِ.

اى کمیل! خانواده‌ات را دستور ده که روزها در کسب فضایل و مکارم بکوشند وشامگاهان در انجام حوائج مردمى که در خوابند تلاش کنند. سوگند به کسى که تمام صداها را مى‌شنود، هرکس سرور و خوشحالى در قلبى ایجاد کند خدا از آن سرور برایش لطفى مى‌آفریند که هرگاه مصیبتى بر او وارد شود این لطف همچون آب (در یک سطح شیب‌دار، به سرعت) به سوى او سرازیر شود تا آن مصیبت را از وى (بشوید و) دور سازد، همان‌گونه که شتر بیگانه از گله (یا از چراگاه خصوصى) رانده مى‌شود.

استاد مجد فقیهی گفتند: روز جای کسب مکارم اخلاق است کما اینکه امام علی (ع) در خطبه متقین اهل تقوا را اینگونه توصیف کردند که اهل تقوا در روز در پی کسب علم، حلم و انجام کار نیک هستند.

ایشان بیان کردند: انسان در تمام مراحل حیات، خلق و صفتی از او بروز می کند. آن زمان که این خلق و صفت با کرامت انسانی همراه باشد نشان از تحقق مکارم اخلاق است.

برای دریافت صوت اینجا کلیک کنید.

 

منبع خبر : مدیریت دانشجویی فرهنگی