برگزاری کرسی ترویجی «بررسی مواجهه معصومان(علیهمالسلام) با طبیبان از منظر احادیث»
شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳کرسی ترویجی با عنوان «بررسی مواجهه معصومان(علیهمالسلام) با طبیبان از منظر احادیث» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی و با حضور حجتالاسلام جناب آقای دکتر کامران اویسی (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) به عنوان ارائهدهنده و حجت الاسلام جناب آقای دکتر نیکزاد عیسی زاده (دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران)به عنوان ناقد و جناب آقای دکتر علی برخورداری به عنوان دبیر علمی جلسه در تاریخ دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳، ساعت ۸ تا ۱۰ صبح در سالن امام رضاعلیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه حجتالاسلام دکتر اویسی با استناد به مبنای کلامی امامیه در مورد عصمت و علم امام(ع)، بین عصمت و علم امام و رجوع آنان به طبیان را با شواهد روایی و تاریخی و سنت و رویهی معصومان قابل جمع دانستند و با این تبیین در پی پاسخ و حل دو پارادوکس تعارض علم و عصمت امام با رجوع به غیر معصوم برآمدند. در ادامه ایشان با اشاره به پالایش سندی روایات و گونهشناسی احادیت طبابت، سرفصلهای مراجعات گوناگون معصومین(ع) به طبیبان، صدور آموزههای طبی از ایشان و اعجاز درمانی آنها، دیدگاههای مختلف در مورد جمع بین علم امام و رجوع به طبیبان نکاتی را بیان کردند. ایشان در پایان، چهار نوع مواجهه اصطیاد شده از روایات و سنت معصومان را فهرست کردند: الف) مراجعه معصوم(ع) به طبیب به عنوان تایید دانش طب، ب) مواجهه تعلیمی، ج) مواجههی تنبیهی، د) مواجههی کرامتی.
در نوبت نقد کرسی؛ آقای دکترعیسیزاده در ده بند نقدهای محتوایی و شکلی و ساختاری خود را بیان کردند؛ عدم توجه به دیدگاههای افراطی و تفریطی در رجوع به طبیب، مغالطهی واژگانی بین “مراجعه” و ” مواجهه”، عدم تبیین دیدگاههای مختلف در مورد عصمت امام(ع)، مشخص نبودن دامنهی بهکارگیری علم، ابهام در قلمرو حجیت عقل، مغفول ماندن اصل عقلانی رجوع به خبره، بی توجهی به زندگی عادی و معمولی ائمه(ع)، ابتنای نظریه بر برخی پیش فرضهای نادرست، تفکیک دفعات مراجعه و مواجهه معصومان با طببیان بر اساس شواهد تاریخی و روایی و تعیین سهم هر کدام، تکمیل چهار گونه مواجهه با اصل رجوع به خبره، اقتضائات حیات جسمانی و سلامت ائمه.
سپس آقای دکتر اویسی برخی از اشکالات ناقد و حضار محترم را پاسخ دادند و در انتها با دستهبندی و جمعبندی آقای دکتر علی برخورداری، دبیر علمی، جلسه به پایان رسید.