کتاب « نگاهی دوباره به تربیت اخلاقی در اسلام» منتشر شد
یکشنبه, ۱۱ خرداد, ۱۴۰۴بیگمان عنایت به زیست و تربیت اخلاقی یکی از ضروریترین و مهمترین وظائف فردی و اجتماعی است که بر عهده آحاد جامعه و نیز حکومتهای دغدغهمند نسبت به تعالی و پرورش روح انسان میباشد.توجه به عنصر تربیت و تربیت اخلاقی چه در متون دینی و چه در متون برجای مانده از اندیشمندان این عرصه، پیشینه و قدمتی بیش از دوهزار سال دارد. امروزه نیز در محافل آکادمیک و علمی شاهد توجه روزافزون عالمان اخلاق،روانشناسان و نیز سیاستگذاران فرهنگی جوامع مختلف به این مقوله حیاتی هستیم.
از آنجایی که در میان عوامل زمینهساز شخصیت،عامل تربیت از جایگاه ممتاز و ویژهای برخوردار است،دین مبین اسلام که دین خاتم و کاملترین ادیان است توجه شایانی به مقوله تربیت اخلاقی نموده است به گونهای که اگر هدف و غایت نهایی اسلام را تربیت انسانی به تمام معنا اخلاقی بدانیم چندان دور از حقیقت سخنی بر زبان جاری ننمودهایم.
در کتاب انسانساز قرآن کریم و نیز احادیث برجای مانده از خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام آموزههای بسیاری درباره شیوهی تربیت و به طور ویژه تربیت اخلاقی میتوان یافت.با این وجود، پراکندگی معارف و ثراث برجای مانده و نیز عدم تدوین و ساماندهی نظامی جامع به عنوان نظام جامع تربیت اخلاقی از منظر اسلام که شامل مبانی،اصول،روشها و راهکارها در این زمینه باشد،از جمله خلأهایی است که پر نمودن آن همت و مسئولیت اندیشمندان و دغدغهمندان این عرصه را در تدوین چنین الگویی طلب مینماید.
این کتاب محصول همت و تلاش سرکار خانم دکتر نیره حاجیعلیان با عنوان«نگاهی دوباره به تربیت اخلاقی در اسلام» است.نویسنده در این پژوهش بر این باور است که مشکلات تربیت اخلاقی برآمده از نقصهای موجود در نظریات فلسفه اخلاق و نقصهای نظریههای فلسفه اخلاق نیز به نوبه خود مبتنی بر درک و تصور نادرست از ماهیت انسان است.بر این اساس پژوهشگر سعی نموده تا رویکرد اسلامی تربیت اخلاقی را از نظریه انسان عامل اخذ نماید.بدین منظور فصل اول پژوهش به کلیات و فصل دوم نیز با عنوان«اهداف تربیت اخلاقی» به برخی از اهداف مانند مشابهت با خیر بنیادین،وحدت قول و فعل،سکونت قلبی،حریت اخلاقی و پیامدنگری اخلاق اختصاص یافته است.نویسنده در فصل سوم به طرح مبانی،اصول و روشهای تربیت اخلاقی پرداخته است. این فصل دربردارنده مبانی شناختی، گرایشی،ارادی و عزمی و نیز اصول و روشهای تربیت اخلاقی هر کدام میباشد.در فصل چهارم نیز نویسنده به نقد و بررسی رویکرد عاملیت انسان با رویکردهای معاصر تربیت اخلاقی پرداخته و ضمن برشمردن مهمترین رویکردها همچون رویکرد تربیت منش،رویکرد تبیین ارزشها،رویکرد رشد شناختی کوهلبرگ و نیز رویکرد اخلاق غمخواری،مبانی این رویکردها را کاویده و به نقد آنها پرداخته است.
این اثر در ۲۱۶ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.
گروه اخلاق اسلامی از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۵۸۴ و رایانامه irs@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاهها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران است تا با اعمال آن در چاپهای بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم. پست الکترونیکی akhlagh@maaref.ac.ir
جهت آشنایی بیشتر با مطالب این اثر صفحههای آغازین کتاب را ملاحظه نمایید