انتشار کتاب بررسی مطالعات سیره نبوی

انتشار کتاب بررسی مطالعات سیره نبوی

جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۷

دانشگاه معارف اسلامی منتشر کرد:

بررسی مطالعات سیره نبوی در ویراست دوم دائره المعارف اسلام با تأکید بر گفتمان یهودی 

این کتاب که در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم  حجت الاسلام دکتر داود رنجبران سامان یافته به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در ۵۲۰صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.

 

بایستگی تحقیق دقیق، جامع و منسجم، پیرامون زیرساخت‌های اندیشه خاورپژوهان در رویکرد به اسلام و ضرورت پرداخت علمی و روزآمد به پیامدهای روشگانی آنان، به فراخور شرایط کنونی، و نیز لزوم آسیب‌شناسی رویکردی پژوهش‌های استشراقی در این حوزه، به منظور تبیین عرضه صحیح و دفاع معقول از اسلام و زدودن پیرایه‌های موهوم و موهون از ساحت قدسی آموزه‌های این دین،‌ از ضرورت‌های واکاوی در پژوهش‌های استشراقی است.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن دانشگاه معارف اسلامی با اذعان به چنین ضرورتی انتشار کتاب «بررسی مطالعات سیره نبوی در ویراست دوم دائره‌المعارف اسلام با تأکید بر گفتمان یهودی» را در دستور کار قرار داد. این جستار درصدد بازنمود مؤلفه‌ها و شاخصه‌های گفتمان یهودی در رویکرد به سیره نبوی است. البته به اذعان نگارنده محترم رسالت این پژوهش احصای مؤلفه‌هاست و نه انحصار آن‌ها.

نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده‌های جمع‌آوری شده در این پژوهش نشان می‌دهد که؛ «اعتبارزدایی از منابع سیره نبوی»، «گسترش رویکرد تردیدآمیز در مطالعات سیره»، «یهودی‌سازی تاریخ اسلام»، «استفاده گزینشی از منابع اسلامی به نفع یهودیان»، «طرح شبهه اقتباس اسلام از آیین یهود» و «ادعای الگوبرداری مسلمانان از اسطوره‌های یهودی» از مهم‌ترین شاخصه‌های گفتمان یهودی در دائره‌المعارف اسلام به سیره نبوی می‌باشد.

برون‌داد این بررسی‌ها نشان می‌دهد که گفتمان یهودی تلاش دارد پیامبر صلّی الله علیه و آله را شخصیتی اسطوره‌ای فرض کند نه واقعیتی تاریخی. از نظرگاه گفتمان یهودی تصورات مسلمانان است که وقایع تاریخی گذشته را خلق می‌کند.  قرآن‌کریم منشأ الهی و وحیانی ندارد و ساخته شخص پیامبر صلّی الله علیه و آله است و قرآن به جهت عناصر فراوان نمادین، تقدیری و حذفی نیازمند تفسیر است و این تفسیر را باید در تورات و انجیل جستجو کرد.

در نتیجه القای چنین تصوری، خواننده دائره‌المعارف متقاعد می‌شود که آموزه‌های تورات و انجیل بر آموزه‌های اسلام برتری و تقدم دارند. به دیگر سخن بررسی گفتمان یهودی در دائره‌المعارف اسلام چنین می‌نماید که رسالت چنین رویکردی به سیره نبوی حفظ سیطره «آموزه‌های اسرائیلی» بر «مطالعات اسلامی» است.

کاربست بررسی‌های تطبیقی در مقایسه گفتمان یهودی  با گزارش‌های مسلمانان از غزوه بنی‌نضیر، غزوه بنی‌قریظه و غزوه خیبر و نیز تحلیل آماری با روش «اس، پی،‌ اس، اس» از موارد مورد اهتمام در این پژوهه است.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى‏هاى احتمالى کتاب است. از این­رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه­های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۲۳۴-۰۲۵ و پست الکترونیکی: maaref@gmail.com و صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه­های شما بزرگواران است.

علاقه­مندان به این کتاب می­توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۴ و یا فروشگاه­های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند.

و یا به نشانی الکترونیکی: @ketabroom.ir E-mail: info و پایگاه اینترنتی:    www.ketabroom.ir مراجعه کنند.