انتشار کتاب ” معارفی از قرآن بر اساس تفسیر المیزان” توسط معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی

انتشار کتاب ” معارفی از قرآن بر اساس تفسیر المیزان” توسط معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی

دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۳۹۷

عن النبی صلی الله علیه و آله: «إِنْ‏ أَرَدْتُمْ‏ عَیْشَ‏ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاهَ یَوْمَ الْحَسْرَهِ وَ الظِّلَّ یَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى یَوْمَ الضَّلَالَهِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ کَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِی الْمِیزَانِ.[۱]

اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهیدان، نجات روز حسرت (قیامت)، سایه روزِ سوزان و هدایت در روز گمراهى را مى خواهید، قرآن را یاد بگیرید که آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شیطان و سنگینى در ترازوى اعمال.»

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به برکت خون شهدا و راهبری های حکیمانه امام (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)، گامی اساسی در راستای تبیین و کاربست آموزه های تعالی بخش قرآن بر داشته شد و محافل دانشگاهی در قالب درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم» به یادگیری و تدبر در قرآن پرداختند. لازمه پرداختن به این مهم تدوین کتب درسی متناسب با مخاطبان فرهیخته دانشگاهی است. از این رو معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی که وظیفه خطیر ارائه متون درسی معارف اسلامی سراسر کشور را بر عهده دارد، کتاب های متعدد درسی را تدوین و ارائه نموده است. در همین راستا و به منظور ارتقای محتوای آموزشی و آشنایی نسل جوان و فرهیخته دانشگاهی با منابع متقن و اصیل تفسیری، کتاب «تفسیر موضوعی قرآن کریم برگرفته از تفسیر المیزان» در سال ۱۳۹۶ تدوین و راهی بازار نشر شد.

با توجه به شخصیت کم نظیر علمی و اخلاقی مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی، جامعیت کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن» و کارآمدی روش تفسیری ایشان در فهم مراد جدّی الهی و رعایت انصاف علمی، این تفسیر از معتبرترین منابع فهم و تحقیق قرآن شناخته می شود. ناگفته پیداست تبیین مباحث عمیق تفسیر المیزان در دو واحد درسی نمی گنجد و محدودیت صفحات کتب درسی از بسط و شرح بیشتر مطالب جلوگیری می نماید. از این رو و بر اساس سیاست معاونت پژوهشی، متناسب با محورهای ارائه شده در کتاب درسی یاد شده، کتابی کمک درسی بر اساس تفسیر المیزان، ویژه مدرسان و اساتید درس تفسیر موضوعی قرآن کریم در دستور کار قرار گرفت و با تلاش حجت الاسلام و المسلمین “مصطفی کریمی” عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی و گروهی از پژوهشگران، به خامه تحریر درآمد و با عنوان « معارفی از قرآن بر اساس تفسیر المیزان» به فرهیختگان و علاقمندان مباحث تفسیری تقدیم می گردد.

کتاب حاضر در شش بخش و چهارده فصل تدوین شده است. بخش اول با عنوان «ما و قرآن» در دو فصل، شناخت قرآن و هدایت به قرآن را بررسی می‌کند. بخش دوم باور به خدا و صفات حضرت حق را در دو فصل با عناوین «باور به خدا» و «باور به یگانگی» آورده است. بخش سوم با عنوان «سعادت انسان» طی دو فصل، از سعادت به عنوان هدف آفرینش انسان و عوامل سعات آفرین سخن می‌گوید. بخش چهارم که «نیایش و نماز اوج بندگی» نام دارد، در فصل اول نیایش و نماز و در فصل دوم تفسیر سوره حمد و در فصل سوم خود تفسیر توحید و قدر بیان می‌کند. بخش پنجم زندگی سعادت‌مندانه انسان را با بررسی وظیفه ما نسبت به جامعه و پدر و مادر و همسر را مطرح می‌کند. بخش ششم از انسان پس از دنیا سخن می‌گوید و مرگ، برزخ و قیامت و آخرت بررسی کرده است.

 

گروه پژوهشی «معارف قرآن و حدیث» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهاى صاحب‏نظران، اساتید و دانشجویان گرامى در برطرف کردن کاستى ‏هاى احتمالى کتاب است. از این رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید.

شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۵۶۵ و  ۳۲۱۱۰۶۹۹-۰۲۵ و پست الکترونیکی: tafsir@maaref.ac.ir آماده دریافت دیدگاههای شما بزرگواران است.

علاقه مندان به کتاب حاضر می توانند آن را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۴ و یا فروشگاه های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند

و یا به نشانی الکترونیکیinfo@ketabroom.ir و پایگاه اینترنتی: www.ketabroom.ir مراجعه کنند.

[۱] شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص ۴۱.

منبع خبر: معاونت پژوهشی