برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

دوشنبه, ۲۳ دی, ۱۳۹۸

به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم سوگواری در روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه ۹۸، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصوری در نمازخانه دانشگاه برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصوری با تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش با اشاره به فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری در شهادت سردار قاسم سلیمانی که فرمودند: «شهادت پاداش تلاش بی وقفه او در همه این سالیان بود با رفتن او به حول قوه الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند»، گفت: کلید واژه بحث ما انتقام سخت است. انتقام از ریشه «نقم» است و «نقم» ثلاثی مجرد به معنای عیب جویی است. «نقم» در باب افتعال، انتقام می­شود. قرآن کریم انتقام را مربوط به خداوند متعال دانسته است مانند «والله عزیز ذوانتقام».

دکتر منصوری با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند»؛ گفت: مقام معظم رهبری در این پیام نفرمودند که ما انتقام می­گیریم، چون خداوند انتقام می­گیرد. مقام معظم رهبری بیان کردند: «همه دوستان بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت، شهید سلیمانی چهره بین المللی مقاومت است و همه دلبستگان مقاومت خون خواه اویند».

ایشان در آخر افزودند: انتقام را خدا می‌گیرد اما با اسباب آن، خدا در قرآن می­فرماید: «قاتلوهم یعذبهم الله بایدیکم». خدا بوسیله دستان شما (مومنین) آنها را عذاب می­کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصوری با توجه به آیه ۶۹ سوره نساء «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» گفت: خداوند به کسانی که اطاعت از خدا و رسولش کنند، نعمتِ معیت با پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان را نصیب می‌کند. روزی انس بن مالک محضر پیامبر اکرم (ص) حاضر می­شود و از تفسیر این آیه سوال می­کند که مراد از پیامبران، صدّیقان، شهدا و صالحان که در آیه به آن اشاره شده چه کسانی هستند؟ پیامبر (ص) در پاسخ به سوال انس بن مالک می­فرماید: منظور از نبیین، بنده هستم و مراد از صدیقین، علی بن ابیطالب(ع) است و مراد از شهدا، عمویم حمزه است و منظور از صالحین، فرزندم فاطمه(س) و فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) است.

ایشان در ادامه گفتند: از نام‌های حضرت زهرا (س) محدثه است. در حدیث کساء، حضرت زهرا (س) مستقیم از خداوند نقل می کند: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکتی وَیا سُکانَ سَمواتی اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیئَهً وَلا فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا فُلْکاً یسْری اِلاّ فی مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَهِ». از این فراز معلوم می گردد که حضرت زهرا (س) محدثه است.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی