برگزاری نشست علمی امام خمینی، احیاگر دین و تمدن دینی در دنیای معاصر

برگزاری نشست علمی امام خمینی، احیاگر دین و تمدن دینی در دنیای معاصر

شنبه, ۴ اسفند, ۱۳۹۷

نشست علمی فوق در روز پنجشنبه مورخ ۲ / اسفند / ۱۳۹۷ به مدت دو ساعت با حضور ۲۰ نفر از اساتید و دانشجویان شیعه هند در سالن امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی با حضور و سخنرانی جناب آقای دکتر میرمحمدی و جناب آقای دکتر ابوذر رجبی اعضای هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

دکتر رجبی در ابتدای مباحث خود ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه و ابراز خوشحالی از دیدار این اساتید و دانشجویان مقیم کشور هندوستان فرمودند که: اقدام مهم امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را باید در مسئله احیای دین و پاسخ مناسب به معناداری زندگی در دوران معاصر دانست. غرب جدید با رویکردهای سوسیالیستی و لیبرالیستی به دنبال حذف دین بود. جدایی دین از سیاست، محصول نگاه متفکران این دوره در غرب بود و سیاست مداران آن این امر را نه فقط در غرب بلکه به کمک دولت های مسلمان در کشورهای اسلامی هم جا انداختند. امام در نهضت خود، متأثر از اسلام ناب محمدی (ص) هم با استعمار و هم با استکبار در افتاد و با رهبری خود توانست مردم ایران را بیدار و انقلاب اسلامی و در ادامه حکومت جمهوری اسلامی را شکل دهد.

ایشان ادامه دادند که، کار مهم دیگر امام تغییر بینش مسلمین نسبت به دین اسلام بود. نگاه جامع و حداکثری به دین تا قبل از امام اگرچه در بین برخی از عالمان مطرح بود، اما نمود عملی نداشته و در بین مردم مطرح نبود. حضرت امام در فرمایشات مختلف خود به این نکته اشاره می کنند که دین اسلام برای همه امور برنامه و حکم دارد. شان اجتماعی احکام اسلام با شکل دهی حکومت محقق خواهد شد. بنابراین نگاه های ساده اندیش که در عصر غیبت قائل به تشکیل حکومت نیستند از نظر امام مردود بوده و نخبگان و نواندیشان مسلمان باید از نگاه نادرست به اسلام فاصله بگیرند.

در ادامه مطالب این عضو هیات علمی؛ نکته مهم دیگر آن است که امام خمینی (ره) با انقلاب خود تحولی در مسئله معنویت در دنیای معاصر ایجاد نمودند. غرب جدید در کنار پیشرفت های به ظاهر مادی بحران های فراوانی برای انسان و محیط زیست فراهم کرده است. مهمترین امر در این فضا بحران هویت و خود فراموشی است که تمدن جدید غرب به ارمغان آورده است. انقلاب اسلامی در هویت یابی انسان معاصر نقش مهمی ایفا کرد.

دکتر رجبی در انتها به مساله سبک زندگی پرداختند و ادامه دادند که :

یکی از اموری که انقلاب اسلامی به رهبری امام در دوران معاصر مطرح کرد، بحث سبک زندگی دینی از مدل استکبار ستیزی است. جهان معاصر از نظر فرهنگی دچار تکثرگرایی گشته و حضور مدل ها و فرم های مختلف زندگی اصالت زندگی و فرهنگی را از او سلب کرده است. در این میان دیگر مفاهیمی مانند ایثار و شهادت، دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی و … معنای خود را یا از دست داده بود و یا نهایتا در برخی مناطق هم به شکل محدود مطرح بود. امام و انقلاب اسلامی در یک چنین وضعیتی به ارائه سبک جدیدی از زندگی با حضور پررنگ مفاهیم یادشده پرداخت.

اهم مباحث مطرح شده از طرف دکتر میرمحمدی:

  • تقابل و چالش جهانی با انقلاب اسلامی ایران از منظر فلسفه تاریخ الهیاتی یا فلسفه تاریخ دینی
  • عملیاتی شدن یک نوع تمدن نوین اسلامی مبتنی بر یک نوع فلسفه تاریخ دینی
  • طرح علوم انسانی اسلامی از طرف انقلاب اسلامی ایران به عنوان هسته مرکزی تمدن نوین اسلامی
  • طرح ایده حضور حداکثری دین در نظام تمدنی از طرف امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
  • بحث سبک زندگی اسلامی در مقیاس تمدنی به عنوان یکی از مسئله های اساسی علوم انسانی اسلامی
  • طراحی فرایند مهندسی و فرایند مدیریتی تمدن نوین اسلامی حاصل نگرش الهی و دینی به مقوله فلسفه تاریخ.
منبع خبر: مرکز آموزش های آزاد