برگزاری وبینار «نقش شهید سلیمانی و نیروی قدس در فرایند تمدن نوین اسلامی»

برگزاری وبینار «نقش شهید سلیمانی و نیروی قدس در فرایند تمدن نوین اسلامی»

شنبه, ۳۱ خرداد, ۱۳۹۹

وبینار با موضوع «نقش شهید سلیمانی و نیروی قدس در فرایند تمدن نوین اسلامی» به همت انجمن علمی دانشجویی گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، روز دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹ با حضور جناب آقای دکتر محمدمصطفی اسعدی برگزار گردید.

 

جناب آقای دکتر اسعدی در ابتدای نشست با تاکید بر این نکته، که لازم است یک نگاه عمیق تری نسبت به محتوای مسائل و مولفه­های تمدنی داشته باشیم گفتند: اگر بخواهیم از فرهنگ اسلامی به تمدن اسلامی برسیم و مساله­ی احیاء تمدن اسلامی را در ابعاد کامل و دقیق­تری پی بگیریم و نرم افزاری که از فرهنگ اسلامی در دست داریم را بخواهیم در حیات اجتماعی بشر بدون اشتباهات گذشته تبدیل به سخت افزار تمدنی کنیم بایستی تمام پدیده­های اجتماعی و بین­المللی را با نگاه تمدنی رصد کنیم و نقش مثبت و منفی آنها را در این فرایند در نظر بگیریم و صرفاً در پدیده­های تاریخی باقی نمانیم.

ایشان پس از بیان مقدمه، در پاسخ به این پرسش که؛ در فرایند تمدن نوین اسلامی که با انقلاب اسلامی آغاز گردیده، چه نقش تمدنی برای شهید سلیمانی و نیروی قدس قابل اثبات است؟ و آیا اساساً نقش ایشان در حوزه نظامی و غیرنظامی، ارتباطی با حوزه مسائل تمدنی دارد یا خیر؟ گفتند: در بعد نظامی و غیر نظامی در اصل و چگونگی قضیه می توان ارتباطی را با “ابعاد تمدنی” بیان کرد. با بررسی­های صورت گرفته، آشکار می­گردد که نظام اسلامی و قانون اساسی، “ظرفیت تمدن سازی در عرصه بین الملل” را برای امت اسلامی به طور عام و برای رزمندگان بدون مرز جمهوری اسلامی به طور خاص فراهم آورده است. بارزترین نقش این مجموعه در عرصه درون تمدنی و برون تمدنی “تامین امنیت” است که یکی از الزامات تمدنی است و باعث حفاظت از سلامت نفوس و زیرساخت­های اقتصادی، عمرانی و صنعتی تمدن نوپای اسلامی است.

علاوه بر این شهید سلیمانی به طور خاص به عنوان بخشی از بدنه تشکیلات حکومتی در تمدن اسلامی، با “منش انقلابی” خود، عیار دولت اسلامی را بالا برده و به کارگزاری الگو تبدیل شده است.

دکتر اسعدی در پایان نشست به ویژگی­های تمدنی آن شهید بزرگوار اشاره کرده و افزودند: شاخصه­های این شخصیت بزرگ در نگاه تمدنی بخشی در نظام بینشی او و بخشی در نظام منشی او بود. بخش اول شامل بینش توحیدی و روحیه معنوی، کلان­نگری تاریخی، جغرافیایی و جمعیتی و کلان­نگری در موضع­گیری­ها بوده است. بخش دوم شامل عمل­گرایی، مردم­گرایی، و ثبات روحیه جوانی بوده که همراه با خرده نقش­های عمرانی در بخش­های مختلف تمدن اسلامی بوده است. به همین جهت شخصیت و منش شهید سلیمانی هم مبانی نظری تمدن غرب را به چالش کشیده و هم سبک زندگی غربی را به چالش می­کشد.

کارشناس جلسه به عنوان جمع­بندی به این مساله که شهید سلیمانی به عنوان یک ” شخصیت تاریخ ساز و اثرگذار” در تمدن نوین اسلامی شناخته می­شود پرداخته و بیان داشتند که: «نیروی قدس و رزمندگان بدون مرز به فرماندهی شهید سلیمانی، پدیدآورندگان فتوحات نوین در تمدن نوین اسلامی هستند؛ اما نه با توسعه مرزهای جغرافیایی بلکه با توسعه مقاومت و ظلم ستیزی از مرزهای وطنی و با گسترش امنیت در بعد منطقه ای». لذا منش این شهید بزرگوار هم قابل “الگوگیری” شخصی است و هم ظرفیت بالای ترویجی در عرصه اجتماعی و بین المللی دارد و همچنین “قابل پژوهش و استخراج الگوهای کاربردی در پیشبرد اهداف تمدنی” می­باشد.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی