برگزاری پیش نشست همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

برگزاری پیش نشست همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

یکشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۳۹۷

برگزاری پیش نشست های علمی، یکی از بسترهای بروز و نمود همکاری های علمی دانشگاه معارف اسلامی با سایر مراکز است که می تواند زمینه مناسبی برای ارتقاء سطح علمی مقالات فراهم آورد و فرصت مغتنمی برای کسب تجربه بیشتر دانشجویان و عرضه آثار پژوهشی ایشان به شمار آید.

از این رو و در راستای همکاری دانشگاه معارف اسلامی با همایش بین المللی دکترین مهدویت، جلسه پیش نشست علمی همایش پانزدهم، با حضور معاونان محترم آموزشی و پژوهشی، جمعی از اعضای محترم هیئت علمی، مدیر امور پژوهشی، نمایندگان مؤسسه آینده روشن، اساتید محترم و دانشجویان گرامی در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

جلسه با قرائت قرآن توسط دانشجوی محترم حجت الاسلام آقای وحید ترکاشوند آغاز شد. سپس نماینده دانشگاه، جناب حجت الاسلام محمدهادی منصوری مدیر گروه پژوهشی معارف قرآن و حدیث، ضمن خیر مقدم به همه حاضران، برپایی پیش نشست را مرهون اهتمام و عنایت ریاست محترم دانشگاه جناب حجت الاسلام دکتر شاکری زواردهی و نیز معاونت پژوهشی در ارتقاء همکاری ها با همایش دکترین مهدویت دانست و حضور معاون آموزش جناب آقای دکتر گرامی، معاون پژوهش جناب حجت الاسلام دکتر ارجینی و مدیر امور پژوهشی جناب آقای سید سعید روحانی را ارج نهاده و از نویسندگان مقالات اعم از اساتید و دانشجویان و ارزیابان گرامی حجج اسلام آقایان دکتر آیتی و دکتر احمدی تقدیر و تشکر نمود. در ادامه وی تصریح کرد: «برخی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و نیز برخی از گروه های پژوهشی دانشگاه در تولید مقالات پژوهشی و نیز تربیت و تشویق دانشجویان برای تدوین و ارائه مقالات علمی، عنایت ویژه ای دارند که شایسته است در اینجا از این عزیزان تقدیر ویژه نماییم. همچنین قدردان زحمات دو تن از دانشجویان گرایش آشنایی با منابع اسلامی، آقایان اکبری و ترکاشوند و همکاران گرانقدر آقایان محقق، طباطبایی و حجت الاسلام سراقی هستیم که در برپایی هر چه بهتر پیش نشست تلاش نمودند.»

سپس گزارشی از مقالات واصله به دبیرخانه دائمی همایش در دانشگاه معارف اسلامی ارائه و بیان شد: «در مجموع ۱۳ مقاله از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی برای پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت آماده شده است که در جلسه پیش نشست مقالاتی که نویسندگان آن اعلام آمادگی نمودند در مدت ۱۵۰ دقیقه ارائه می گردد.»

پس از آن به ترتیب ذیل مقالات ارائه گردید و ناقدان محترم در قالب نکات تکمیلی و اصلاحی به ارزیابی آثار پرداختند. شایان ذکر است پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ در مدرسه امام خمینی (ره) برگزار خواهد گردید و مقالات منتخب دانشگاه در کمیسیون های ویژه ارائه خواهند شد.

امید آنکه این تلاش های علمی مرضی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد.

 

جدول مقالات ارائه شده در پیش نشست:

  عنوان مقاله ارائه کننده نوع مقاله
۱ اباحی­گری معنویت­های سکولار و نقد آن

با تاکید بر تکلیف­مداری منتظران

دکتر غلامحسین گرامی مشترک با دانشجو
۲ چالش انحراف‌بخشی مستشرقان به خاستگاه مهدویت فاطمه فیروزی

(دانشجوی ارشد گرایش آشنایی با منابع اسلامی)

مشترک با استاد
۳ آسیب شناسی ظهور از نگاه قرآن با تأکید بر استعجال محمد علی ریحانی نیا

(دانشجوی دکتری قرآن و متون اسلامی)

مشترک با استاد
۴ بازپژوهی چالش اعتقادی در تفسیر احمد الحسن

با تأکید بر آیه ۹۰ سوره یونس

محمد نادعلی

(دانشجوی ارشد گرایش آشنایی با منابع اسلامی)

مشترک با استاد
۵ کارآمدی کاربست قاعده حریم حمی

در مواجهه با چالش شهوت‌پرستی در آخرالزمان

مبشره نصیری (دانشجو دکتری)

(دانش آموخته ارشد گرایش آشنایی با منابع اسلامی )

مشترک با استاد
۶ چالش استعجال در آخر الزمان در آینه قرآن و روایات

(ویژگی ها، آسیب ها و راهکارهای مواجهه با آن)

آمنه قریب دوست

(دانشجوی ارشد گرایش آشنایی با منابع اسلامی)

مشترک با استاد
۷ بررسی فضای سیاسی، فرهنگی عربستان و نقش آن

بر چالش‌های جوامع شیعی با استفاده از روایات الکافی

وحید ترکاشوند

(دانشجوی ارشد گرایش آشنایی با منابع اسلامی)

مشترک با استاد
۸ آسیب­شناسی جریان شریعت­گرای سنتی

در مواجهه با روایات منع قیام در عصر غیبت

دکتر ابوذر رجبی انفرادی
۹ تعامل عقل و احساس در جریان مهدویت دکتر محمد جواد فلاح مشترک با دانشجو

 

منبع خبر: معاونت پژوهشی