نشست «دقایقی با حجت الاسلام والمسلمین استاد قرائتی»

نشست «دقایقی با حجت الاسلام والمسلمین استاد قرائتی»

شنبه, ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸

نشست «دقایقی با حجت الاسلام والمسلمین استاد قرائتی» در تاریخ چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸، در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

استاد قرآئتی در ابتدا گفتند در این جلسه می خواهم چند هشدار به شما طلاب بدهم؛

اولا اگر تصور می­ کنید که با مدرک دکتری گرفتن یا عضو هیأت علمی دانشگاه شدن صد در صد موفق خواهید بود، اینطور نیست، بلکه فقط پنجاه درصد موفق هستید، تمام روحانیون که مسجد را رها کردند و هیأت علمی دانشگاه شدند پنجاه درصد سوختند چون درب دانشگاه ۳۰ سال به روی آنان گشوده است اما درب مسجد ۶۰ سال به روی روحانی مسجد باز است.

ثانیا دانشگاه در طول یک سال شش ماه آن باز است اما مسجد در طول سال باز است.

ثالثا معمولا هر کسی که دانشگاه می­ آید غرض مادی دارد، استاد برای پول و شاگرد برای مدرک می­ آید اما مسجد برای خدا می­روند. بنابراین آخوندی که مسجد را رها کرد و فقط دانشگاه رفت، این آخوند باخته است! مگر اینکه مسجد را هم داشته باشید. ضمن اینکه مراقب باشید مدرک را بگیرید اما خودتان را به مدرک نفروشید و نیتتان مدرک نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه معلمی و روحیه معلمی و تبلیغی را مهم توصیف نمودند و یاداور شدند که سعی کنید تکنیک ­های معلمی را خوب یاد بگیرید مثلا قدرت تمثیل برای انتقال مطلب خیلی مهم است و در این مسئله از تجربیات دیگران استفاده کنید. فقط به مطالب علمی قانع نباشید؛ چون دانستن یک چیز است و انتقال مطلب چیز دیگری است. همیشه فوق برنامه عمل کنید و فکر کنید چه کارهایی می­ توانید در کنار تدریس­ های رسمی انجام دهید. حتما هجرت کنید، خدا در آیه ۷۲ سوره انفال می­ گوید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یُهَاجِرُوا مَا لَکُمْ مِنْ وَلَایَتِهِمْ مِنْ شَیْءٍ حَتَّى یُهَاجِرُوا ؛ و آنهایی که ایمان آورده‌اند لیکن مهاجرت نکرده‌اند هرگز شما دوستدار و طرفدار آنها نباشید تا وقتی که هجرت گزینند».

برای تحصیل شما هزینه زیادی شده است؛ پس باید اهل تبلیغ و هجرت باشید و تعطیلی نباید معنا داشته باشد. ارتباطات خصوصی و چهره به چهره با شاگرد خیلی موثر است برای آن برنامه بگذارید و فقط به تدریس عمومی اکتفا نکنید. درس و پژوهشی که انجام می ­دهید باید نافع و مفید باشد و مشکل جامعه را حل کند یا حداقل مشکل فرد را حل کند در غیر این صورت این علم و پژوهش به درد نمی ­خورد، فقط در جایی که نیاز است باید کار علمی بشود.

محور کارتان تفسیر باشد، قرآن مهجور است، آخوند بی قرآن یعنی آخوند بی نور و آخوند بی نور نمی ­تواند مردم را از ظلمت به نور ببرد؛ چون خودش نور ندارد.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی