نشست «شاخصه های مجلس تراز انقلاب اسلامی همراه با تحلیل و بررسی عملکرد مجلس دهم»

نشست «شاخصه های مجلس تراز انقلاب اسلامی همراه با تحلیل و بررسی عملکرد مجلس دهم»

چهارشنبه, ۱۸ دی, ۱۳۹۸

نشست «شاخصه های مجلس تراز انقلاب اسلامی همراه با تحلیل و بررسی عملکرد مجلس دهم» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر نماینده محترم مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و به همت انجمن علمی دانشجویی انقلاب اسلامی در روز شنبه ۱۴ دی ماه ۹۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر با تسلیت به مناسبت شهادت سردار بزرگ اسلام شهید سپهبد قاسم سلیمانی، در مورد جایگاه مجلس گفتند: در نظام جمهوری اسلامی بهترین مدل دموکراسی که در دنیا برای مطالبات و خواسته های مردم تصور می شود را داریم. رابطه مجلس در نظام جمهوری اسلامی رابطه وکالت است یعنی کسانی که در مجلس حضور پیدا می کنند وکالت مردم را دارند نه وکالت شخص یا حزب خاص خودشان را و فرق جمهوری اسلامی با دیگر کشورها در این است که در کشورهای دیگر مردم به نماینده حزبی خودشان رأی می دهند و نماینده وکالت حزب خودش را بر عهده دارد اما در جمهوری اسلامی مردم در یک رابطه تنگاتنگ وکالتی از روستاها، شهرها، بخش‌ها و … کاملا بصورت مویرگی همه مردم نقش آفرینی می کنند و افرادی که انتخاب می شوند وقتی در مجلس شورای اسلامی مجتمع می شوند، برای حل مسائل مردم، تصمیم ملی می گیرند.

ایشان در ادامه بیان داشتند: شأن مجلس، قانون گذاری، ریل گذاری و نظارتی است که در حسن اجرای قانون وجود دارد و اگر این موارد رعایت شود حرف امام خمینی (ره) که فرمود: «مجلس در رأس امور است»، محقق می شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: قوه مجریه به نوعی زیر مجموعه مجلس است، چون این مجلس است که ریل گذاری و سیاستگذاری و از آن مهم تر قانون گذاری می کند و وظیفه دستگاه‌ها را در آنجا مشخص می کند و بعد نظارت و مراقبت می کند که این کار انجام شود و این همان شأن مجلس است.

ایشان در مورد دستگاه‌های قضایی گفتند: وقتی یک قاضی یا دستگاه قضا بخواهد در مسئله ای به نفع یک شخص حکم کند، ریل گذاری آن را مجلس انجام می دهد. پس در واقع همه امورات به مجلس بر می گردد. مجلسی که در مسیر خودش و جایگاه خودش درست حرکت کند می شود مجلس تراز و ما در بسیاری از حوادث، قبل از اینکه بخواهیم دستگاهی را متهم کنیم باید نگاه کنیم چه کسی عامل و زیرساخت این اتفاق بوده است و به این نتیجه می رسیم که مجلس بوده است. ما باید تلاش کنیم که در جامعه این رابطه وکالت برقرار و محقق شود یعنی نماینده احساس نکند که من یک آدمی هستم که مستقل وارد مجلس می شوم و هر کاری که دلم می خواهد انجام می دهم، باید این حس را داشته باشد که من وقتی وارد مجلس شدم به وکالت بخشی از مردم وارد شدم و باید مطالبات مردم را در اینجا بررسی و پیگیری نمایم.

ایشان بیان کردند: باید سعی کنیم فضای مطالبه گری را در جامعه داشته باشیم و این فضا را حفظ کنیم. نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتند: بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ناظر به همین فضاست که جریان های انقلابی در مورد مطالبه گری نسبت به مسائل ورود کنند و فضا را به این سمت ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر در بخش پایانی صحبت های خود برای ایجاد امنیت در مجلس گفتند: در مجلس باید نماینده یک احساس نظارت در خودش داشته باشد که من هم باید پاسخگو باشم و هم دیگران نسبت به عملکرد من نظارت دارند که متأسفانه این فضا در مجلس کنونی وجود ندارد.

در پایان جلسه، حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی