نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی(ویژه رشته-های هنر و معماری)» برگزار می‌گردد

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی(ویژه رشته-های هنر و معماری)» برگزار می‌گردد

دوشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۶

نقد و بررسی این کتاب که در راستای تخصصی و هدفمند‌سازی متون درسی معارف اسلامی و رعایت اصل تناسب کتاب در این دروس با رشته تحصیلی دانشجویان سامان یافته، به همت گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی در روز پنج شنبه دهم اسفندماه ۱۳۹۶برگزار می شود.

در این نشست، دکتر سید رضی موسوی گیلانی نویسنده کتاب به تبیین ساختاری و محتوایی کتاب می پردازد. و دکتر احمد تندی و دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی به عنوان ناقد حضور دارند. دکتر محمدحسین دانش کیا داوری و سنجش دیدگاه ها در نقد و بررسی کتاب را به فرجام می رساند. و حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان دبیر علمی جلسه را بر عهده دارد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند از ساعت نه و سی دقیقه صبح پنج شنبه دهم اسفندماه در قم به پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم واقع در بلوار جمهوری اسلامی ابتدای کوچه چهار سالن علامه طباطبایی ره مراجعه کنند.

کتاب «تاریخ فرهنگ وتمدن اسلامی ویژه رشته های هنر و معماری» نشان می‌دهد که هنر و زیبایی از منظر قرآن و سنت و هنر و معماری از دیدگاه علوم اسلامی چگونه بوده است. در بحث گونه‌‌شناسی هنر و معماری اسلامی، از موضوعاتی نظیر: شکل و محتوا در هنر اسلامی، نسبت میان هنر اسلامی با هنر یونان و روم، بیزانس و ایران پیش از اسلام، تأثیر جغرافیا و سرزمین بر هنر اسلامی، سبک ها و هنرهای سازگار با تعالیم اسلام و … سخن به میان آمده است.
در بخش دوم کتاب با عنوان هنر و معماری در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به تاریخ هنر و معماری در ادوار تاریخ اسلام و ایران و نقاط جغرافیایی مختلف جهان اسلام پرداخته شده است. البته تأکید بیشتر نویسنده بر تاریخ هنر و معماری اسلامی در ایران است. در این بخش و در فصل اول: هنر و معماری قرون اولیه اسلام، فصل دوم: هنر و معماری در قرون میانه و در فصل سوم: هنر و معماری در تمدن اسلامی پس از رنسانس بحث شده است.
بررسیدن کتاب هایی که تازه به تازه در راستای فرهنگ و تمدن اسلامی سامان داده می شوند و طبع را به زیور خویش می آرایند، ضروری است. زین رو گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی پذیرای نقطه نظرات همه صاحب نظران و اساتید محترم در این عرصه می-باشد.

منبع خبر: معاونت پژوهش