نشست «نقش بصیرت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب»

نشست «نقش بصیرت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب»

چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸

نشست «نقش بصیرت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدی طائب، فرمانده شورای راهبردی قرارگاه عمار، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه معارف اسلامی در روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

ایشان در ابتدا در تشریح تفاوت بین علم و بصیرت گفتند: در قرآن بین این دو فرق گذاشته شده است در حالی که به لحاظ ترجمه لغوی در فارسی ما هر دو را به آگاهی ترجمه می­کنیم، اما خداوند در قرآن می­فرماید: «وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهَ» در آیه دیگر خداوند می فرماید: «قُل هذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ  عَلى بَصیرَهٍ» نفرمود: «علی علم …» تفاوت این دو در نوع و مدل آگاهی است، علم، دانش به اشیاء است از راه کلیات و تعاریف اما بصیرت آگاهی به اشیاء از راه رؤیت و مصداق است. بصیرت هم درجات دارد و هر مقدار با مصادیق بیشتر أنس داشته باشید بصیرت افزایش می­یابد. آنچه باعث می شود سر آدم کلاه نرود بصیرت است نه علم! بصیرت همراه با علم، هدایت محضه مطلقه است. ما در طول انقلاب بیشتر از بی بصیرتی ضربه خوردیم تا از بی علمی مثلا در فتنه ۸۸ برخی علما مصداق شناسی نداشتند و زمین خوردند.

فرمانده شورای راهبردی قرارگاه عمار در بخش دیگر سخنانشان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفتند: بیانیه گام دوم، بیانیه­ گام دوم انقلاب است نه گام دوم جمهوری اسلامی یا نظام! و گام دوم چند معنا دارد؛ اولا انسان عاقل تا گام اولش تثبیت نشود گام دوم را بر نمی­دارد آقا وقتی می­فرمایند: گام دوم؛ یعنی گام اول تثبیت شده است و دیگر زمین نمی خوریم.

ثانیا انسان عاقل وقتی راه می­رود حتما در راه رفتن هدف دارد، که هدف یا خود راه است یا بیرون راه، وقتی می­گویند گام؛ یعنی هدفی وجود دارد.

ثالثا شاخص تقسیم­بندی گام، فاصله مبدأ و معاد است پس قائمه فهم بیانیه، فهمِ «هدف انقلاب» است. اگر «هدف انقلاب» را بدانیم بیانیه قابل فهم خواهد بود. از مجموعه فرمایشات امام خمینی(ره) این بر می­آید که هدف امام از انقلاب این است که آمدن امام زمان(عج) را ممکن کند چون در سال ۴۲ شرایط برای آمدن امام زمان(عج) فراهم نبود و تنها راهبرد ایجاد شرایط، مهیا کردن مقدمات ظهور است!

استاد طائب گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، ۴۰ بار کلمه «انقلابی» را تکرار کردند و تنها راه انقلابی بودن و ماندن «بصیرت» است.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی