نشست «چگونگی انتقال معارف دینی در دانشگاه‌ها»

نشست «چگونگی انتقال معارف دینی در دانشگاه‌ها»

یکشنبه, ۸ دی, ۱۳۹۸

نشست «چگونگی انتقال معارف دینی در دانشگاه‌ها» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سربخشی و به همت انجمن علمی دانشجویی مبانی نظری اسلام در روز چهارشنبه ۴ دی ماه ۹۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

دکتر سربخشی در ابتدا، بحث را به دو بخش کلی تقسیم نمودند، بخش اول را به مطالب عمومی که هر انسان مؤمنی که می خواهد فعلی را انجام دهد باید به آن توجه داشته باشد و بخش دوم را به نکاتی که در باب القاء مباحث مبانی نظری باید به آن توجه داشت و مراعات نمود، تقسیم کردند و در ادامه به توضیح این موارد پرداختند.

ایشان در بخش مطالب عمومی گفتند: در عمل استاد باید قصد قربت وجود داشته باشد و بدون نیت الهی بعید می دانم کلام استاد مؤثر واقع شود و کسی که صرفا بخاطر مسائل مالی در کلاس حاضر شود به نتیجه مطلوبی، نخواهد رسید.

ایشان به نقل از آیت الله فیاضی گفتند: قبل از رفتن به کلاس، به یکی از ائمه توسل کنید.

استاد سربخشی در بخش عمومی بیان داشتند: به ارزش فعلی که انجام می دهیم توجه داشته باشید. پیامبر بزرگوار اسلام وقتی حضرت علی (ع) را به یمن می­فرستاد به ایشان فرمود: یا علی، اگر خداوند متعال به دست تو یک نفر را هدایت کند از هر آنچه خورشید به آن می­تابد، ارزشش بیشتر است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در بخش دوم مباحث خود گفتند: برای تدریس خوب، شرایطی وجود دارد:

  1. تسلط علمی؛ تسلط بر بحث و تسلط بر شبهات و مسائل روز از عوامل موفقیت در کلاس است. و برای تسلط بیشتر به مباحث، نیاز به مباحثه است و بر استادان لازم است تا حدودی به مباحث فلسفی تسلط پیدا کنند. ایشان فضای مجازی را یکی از بهترین منابع دریافت و آشنایی با شبهات جدید و روز دانشجویان دانست.
  2. تغییر دید دانشجویان نسبت به اساتید روحانی؛ از دیگر موارد تدریس خوب شکستن جو سنگین کلاس و تغییر دید دانشجویان نسبت به اساتید روحانی است و ارتباط صمیمانه و مهربانانه اساتید روحانی با دانشجویان سبب نرم شدن و کوتاه آمدن دانشجویانی که با نگاه بد وارد کلاس می شوند است.

در پایان جلسه، استاد سربخشی به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی