کتاب «اندیشه اسلامی(۲)» منتشر شد

کتاب «اندیشه اسلامی(۲)» منتشر شد

دوشنبه, ۷ مهر, ۱۳۹۹

کتاب اندیشه اسلامی ۲، طبق سرفصل‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مختص مباحث دین‌شناسی، ولایت، مهدویت و ولایت‌فقیه است. اندیشه اسلامی ۲، اثر آقای دکتر ویس کرمی از اساتید محترم معارف اسلامی، منطبق بر این محورها سامان یافته؛ اما در متن اثر، ولایت در دو معنای تکوینی و تشریعی، ناظر به ابعاد وجودی انسان و نیز جایگاه و ویژگی‌های انسان کامل در نظام هستی، به صورت محوری تبیین و بررسی شده است. نویسنده محترم معتقد است: اعتقادات، رکن اصلی هر مکتب است و سفیران الهی (پیامبران و ائمه اطهار «علیهم السّلام») با برخورداری از عصمت، وحی و اعجاز تبیین و تثبیت مبانی اعتقادی مکتب اسلامی را با هدف هدایت انسان، بر عهده دارند. در این میان، رکن اصلی، حقیقت والای ولایت است. نویسنده این اثر را با هدف تبیین این معنا نگاشته و امیدوار است مورد توجه اساتید محترم معارف اسلامی و استفاده دانشجویان قرار گیرد.
این اثر، از امتیازاتی برخوردار است، ازجمله:
۱. تلاش برای انسجام محتوای اثر و پرهیز از جزیره‌ای بودن مطالب. این هدف با محور قرار دادن معنای ولایت به انجام رسیده است.
۲. در طول زمان، بی‌مهری نابخشودنی نسبت به قرآن مجید در اغلب کتب اعتقادی به چشم می‌خورد و این اثر به جبران نسبی این امر توجه داشته؛ همین دلیل، سهم قابل توجهی از کتاب به شناخت قرآن و استدلال‌های قرآنی اختصاص یافته است.
۳. ضمن استناد به منابع اصیل و کهن علوم اسلامی، تعدادی از منابع در دسترس نیز، برای مراجعه‌ی خوانندگان، ارائه شده است.
۴. در نگارش کتاب، شبهاتِ اساسیِ رایج در بازار فکری جامعه مدنظر نگارنده بوده و کوشش شده با تقویت هنر اندیشیدن، به صورت مستدل به پاسخ آنها پرداخته شود.
۵. اساتید محترم معارف اسلامی که قصد تدریس این کتاب را دارند، با عنایت به منابع معرفی شده، می‌توانند محتوای کلاس را غنی‌سازی فرمایند. این امر در مباحثی مانند ولایت، اعجاز و ولایت فقیه، ضرورت بیشتری دارد.