کتاب «تفسیر قرآن کریم (آیات منتخب) با تأکید بر تفسیر نمونه» بزودی منتشر می‌شود

کتاب «تفسیر قرآن کریم (آیات منتخب) با تأکید بر تفسیر نمونه» بزودی منتشر می‌شود

یکشنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۹

قرآن کریم؛ آخرین کتاب آسمانی بر خاتم پیامبران الهی حضرت محمد(ص) نازل شد تا با رهنمودها و تفسیر و تبیین پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) زمینه‌ساز هدایت انسان گردد و انسان با تمسک به آن بتواند از ظلمت‌هایی که در آن غوطه‌ور است، رهایی یابد و در مسیر روشنایی، صراط مستقیم و جاده‌های سلامت قرار گیرد.

درس «تفسیر موضوعی قرآن کریم» از جمله دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها است که به‌عنوان دو واحد، در برنامه درسی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور جای گرفته است.

از زمان تصویب این درس تاکنون کتاب‌های درسی مختلفی با نگاه عام و برای همه رشته‌ها و با نگاه خاص و تخصصی برای برخی از رشته‌های تحصیلی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی منتشر گردیده است.

کتاب حاضر به قلم دکتر علیرضا کمالی در یک مقدمه و شش بخش با عناوین آیات منتخبِ: قرآن‌شناسی، سیمای انسان مؤمن و منافق، ارتباط انسان با خدا، روابط اجتماعی، روابط سیاسی و روابط اقتصادی نگارش یافته است.

تلاش نویسنده محترم در این اثر بر آن بوده تا با محور قراردادن آیات منتخبی از قرآن کریم در موضوعاتی که بدان اشارت رفت، زمینه آشنایی دانشجویان محترم را با تفسیر فرازهایی از آیات نورانی قرآن کریم با قلمی روان و پرهیز از مباحث تفسیری تخصصی و با تأکید بر تفاسیر المیزان و به ویژه تفسیر نمونه را فراهم نماید.

هر یک از بخش‌های این اثر شامل پنج جزء به شرح ذیل است:

یک. اهداف رفتاری

دو. مقدمه

سه. متن اصلی بخش؛ که به ترتیب شامل عنوان آیه، آیه یا آیات مربوطه، سبب نزول (در صورت وجود)، تفسیر و نکته‌های تفسیری.

چهار. پژوهش و  گزارش

پنج. منابع پژوهش

از آنجا که امکان طرح بخش زیادی از مباحث ناظر به موضوع هر بخش در این کتاب فراهم نبوده، بخش پژوهش و گزارش، و نیز منابع پژوهش، زمینه‌ساز مطالعه و تحقیق دانشجویان شده است تا آنان با مطالعات خویش و گزارش آن به کلاس یا استاد، دانش خود را در باره موضوعات هر بخش گسترش دهند.

گروه معارف قرآن و حدیث معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی برای پشتیبانی علمی از استادان محترم این درس در نظر دارد اقدام‌های ذیل را با ابتناء بر اثر مزبور به انجام رساند:

الف. تدوین و انتشار مجموعه مقالات ناظر به بخش‌های ششگانه کتاب؛

ب. نگارش پرسمان قرآنی ناظر به سؤال‌ها و شبهه‌های احتمالی دانشجویان در هنگام ارائه مباحث؛

ج. ارائه مباحث کتاب به شیوه نموداری و … .

بدیهی است در صورت اثرگذاری اقدام‌های فوق، این گروه آن را برای سایر کتاب‌های درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم» به انجام خواهد رساند، انشاالله.

از استادان محترم درخواست می‌شود طرح‌ها، انتقادها و پیشنهاد‌های خود را در باره کتاب‌های درسی و کمک درسی «تفسیر موضوعی قرآن کریم و نهج البلاغه» به نشانی tafsir@maaref.ac.ir ارسال نمایند.

منبع خبر: معاونت پژوهشی